Aquasprite Theme Demo

Anak solehkah kita?

03 March 2009 , Posted by Syaheed at Tuesday, March 03, 2009


Salam Optimis,

Sekadar perkongsian.Petang semalam,Alhamdulillah setelah selesai program bengkel Photoshop anjuran Ma’ruf Club UIAM, saya ke masjid untuk berehat. Alang-alang bawa laptop, saya cubalah explore sikit-sikit UBUNTU ( salah satu operating system selain dari window XP atau VISTA ). Dekat-dekat nak maghrib tu, adalah seorang mak dan anak lelakinya (melayu ) yang saya kira umur lebih kurang darjah 1 masuk ke masjid. Ya Allah, bukan main ‘buas’nya budak tu lompat sana lompat sini.ok,takpe lagi.Dia main baling-baling rehal sampai bunyi memang bising. Nasib baik hari ahad tak ramai orang.Kalau tak,saya kira memang akan mengganggu orang lain.

Selesai sahaja mak dia solat, dia pergi kacau mak dia pula. Dengan main angkat kerusi depan muka mak dia sampai kena muka mak sampai terkeluar dari mulut mak budak tu “ish,sakitla..”bukan sekali, tapi berkali-kali budak tu buat..Aduh,dalam hati saya ni,rasa macam nak pergi rotan je budak tu.tak hormat langsung mak.ok.saya masa tu memang tak dapat fokus dah nak buat kerja lain.saja nak perhati gelagat budak ni..Dalam masjid tu tinggal saya,budak dan mak dia je. Sayup-sayup masa tu saya dengar budak tu cakap kat mak dia, “Babi..mak babi..”..masa tu mak dia tengah balas mesej hp kot..aduh,hati saya sakit buat kali kedua.sabar lagi..kalau budak tu adik saya,memang dah lama kena ajar ngan saya tuJ.

Beberapa minit kemudian, sambil mak dia tgh berbual-bual ngan budak tu, ada satu ayat mak dia tak dengar apa dia cakap,terus dia balas… “ ish,mak ni pekak la..PEKAK!mak tau pekak tu apa??..nih,P E K A K (sambil dia tunjuk2 telinga dia )”..arghh,time tu memang rasa nak bagi penampar je dekat budak laki ni.huhu..memang sedih rasa masa tu.agak-agak salah siapa dalam hal ni?salah budak laki tu berperangai macam tu atau salah mak dia tak pandai mendidik anak??

Ibu bapa sekalian,andalah yang mencorakkan anak-anak anda..kalau cantik corakan anda,maka akan cantiklah hasilnya nanti dan kalau buruk lukisan anda terhadap anak-anak,maka akan binasalah hasilnya nanti.na’uzubillah..orang kata, nak lentur buluh biarlah dari rebungnya.maksudnya, nak didik anak-anak ni tuan-tuan, masa anak-anak masih kecil la.Kalau masa besar baru mula nak didik anak-anak, susah syeikh.Jangan takut nak tegur ,nak rotan anak-anak. Kalau sebab sayang anda takut nak tegur dan rotan anak-anak masa kecil, sayang anda itu akan memakan diri anda sendiri kerana bila anak-anak anda besar dewasa, mereka akan banyak memberi masalah kepada anda. Janganlah terlalu manjakan anak-anak kerana kelak mereka akan lupa diri..

Anak-anak sekalian, hormatilah ibubapa kita. Kalau dalam Quran Allah melarang kita dari berkata “Aah” kepada ibu bapa, apatah lagi “nantilah mak”, “ malaslah mak”, “ish,buang masa la mak ni”, “ Ish, sibuklah mak ni nak amik tahu semua hal kakak”..semua tu akan membawa kita ke neraka.Na’uzubillah..selalulah berdoa akan kesejahteraan ibubapa kita. Jangan kita lupa segala pengorbanan dan kasih sayang mereka. Kepada yang masih mempunyai mak & ayah, hargailah sepenuhnya mereka selagi mereka masih ada. Kepada yang telah tiada mak ayah, banyak2kanlah sedekahkan al-fatihah dan selalu doakan kebahgiaan mereka disana kerana doa anak yang soleh akan diterima oleh allah.

Kepada umi & abahku, terima kasih atas segala titik peluh, keringat dan tenaga yang telah kalian korbankan demi membesarkanku dan menjadi orang yang berguna.moga-moga Allah panjangkan umur umi&abah dan semoga umi&abah sentiasa bahagia bersama..hehe..( bestnye, nanti umi&abah nak pergi honeymoon di bandung,Indonesia) ..huhu..nak ikut..end.



[ gambar abah & umi ]

~Berjuang..berjuang & terus berjuang~

Currently have 0 comments: