Aquasprite Theme Demo

Anda Penulis Hebat?

07 March 2009 , Posted by Syaheed at Saturday, March 07, 2009


Salam Optimis,

Semalam pergi ke library, lama sungguh tak jejak kaki ke library..hehe..ingat nak cari sedikit bahan untuk di buat assignment, tapi tak jumpa juga bahan yang di cari tu..huhu..mungkin kena datang lain kali. Sebelum balik tu, saya pergilah usha2 buku2 ringan untuk di pinjam..Dari pencarian tu,terjumpalah saya akan satu buku yang bertajuk “MENJADI PENULIS JUTAWAN” tulisan Azizi Ali.

Dalam buku ini, dikongsikan pelbagai teknik untuk menjadi penulis yang berjaya.Insyaallah, moga-moga selepas pembacaan buku ni, saya dapat memperbaiki mutu penulisan saya. Menyahut cabaran persatuan supaya setiap muslimat menguasai MP3 ( Multimedia, Penulisan & Public Speaking ) , saya akan cuba asah skill2 tersebut yang mana begitu penting dalam jalan dakwah ini.Walaupun public speaking saya tak begitu hebat lagi,saya akan cuba belajar dengan sahabat-sahabat idola saya > g.ah , bashu , k.nurul ( muakhahku ), k.zati , nabilah dan ramai lagi,Insyallah.

Rajin menelaah

Rajin-rajinkanlah menelaah apa sahaja bahan sama ada yang berkaitan atau tidak. Mengapa anda perlu menelaah buku yang tidak berkaitan? Ini adalah kerana, untuk menjadi penulis yang hebat, anda perlu mahir dalam semua bidang. Konsep mahir dengan pakar sangat berbeza. Untuk menjadi pakar, kita memerlukan kepada kelulusan dalam disiplin ilmu. Manakala untuk mejadi mahir ni tak perlu kepada kelulusan disiplin ilmu, Sebaliknya, ia memerlukan kerajinan dan daya usaha yang tinggi.

2) Bertanggungjawab

Apa sahaja bidang yang anda ceburi & apa sahaja tulisan yang terhasil, anda perlu bertanggungjawab ke atas tulisan tersebut. Oleh itu, anda mestilah menulis sesuatu yang benar . Anda juga perlulah menjaga etika dan profesionalisma sebagai seorang penulis.

3) Jujur

Kejujuran merupakan asset penting dalam dunia penulisan. Sebarang tulisan yang dihasilkan, anda perlu jujur dengan diri sendiri dan juga khalayak pembaca.

4) Sedia di kritik

Yang ini saya rasa point paling best. Saya teringat seorang pengunjung blog saya ini menegur cara penulisan saya yang dikatakan tidak menampakkan tahap ke’intelektualan’ mahasiswa. Ya! Memang saya budak baru belajar dan saya sedia di kritik kerana kritikan itu yang membaiki kesalahan yang kita lakukan. Tanpa kritikan, mungkin kita tidak tahu dimana kesalahan kita.Kritikan juga menjadikan kita matang dalam penulisan ( saya pun masih dalam proses untuk mancapai tahap ‘matang’ itu).Thanks brother atas teguran itu. (nampaknya, penulisan saya sedang diperhatikan..hehe )

Oklah, itu sahaja yang dapat saya kongsikan pada kali ini. Banyak lagi bab-bab dalam buku ini yang saya boleh katakana sangat bagus.Antaranya, bab Kuasa sebuah penulisan, jenis-jenis Penulisan, Panduan penerbitan Buku, makna CEMERLANG bagi penulis Jutawan dan macam-macam lagi. Saya syorkan, mana-mana pembaca yang begitu minat dalam penulisan dan masih dalam proses untuk menjadi penulis yang hebat, dapatkanlah buku ini. Moga-moga ia dapat memberi sedikit panduan & semangat untuk anda menjadi penulis yang berjaya.Wassalam

~BErjuang,Berjuang & Terus Berjuang~

Currently have 2 comments:

  1. Hasbi says:

    Bagus..teruskan pjuangan dlm penulisan..penulisan mampu mgubah prasaan seseorang..hebat sungguh..penulisan jgk bole berda'wah..=)

  1. Anonymous says:

    ye.stuju ngan hasbi..penulisan ni lebih tajam dari mata pedang..kuasa penulisan itu mampu mengubah sikap seseorang