Aquasprite Theme Demo

Merendam Rasa Tersinggung

18 March 2009 , Posted by Syaheed at Wednesday, March 18, 2009

Salam Optimis,

Pernah tak anda rasa tersinggung?Apa yang anda lakukan jika anda tersinggung atau terasa hati dengan seseorang?Sahabat-sahabat, munculnya perasaan ini sering disebabkan oleh ketidaktahanan kita terhadap sikap orang lain. Ketika tersinggung, biasanya kita akan sibuk membela diri dan selanjutnya akan memikirkan keburukan orang lain. Hal yang paling membahayakan dari rasa tersinggung ini adalah kemarahan. Jika kita marah, kata-kata jadi tidak terkawal, stress meningkat, dan lainnya. Kerana itu kita perlu bersungguh untuk mengelakkan perasaan tersinggung.

Apa yang menyebabkan orang tersinggung? Rasa tersinggung seseorang timbul kerana menilai dirinya lebih dari kenyataan, merasa pintar, berjasa, soleh, tampan, dan merasa berjaya. Setiap kali kita menilai diri lebih dari kenyataan bila ada yang menilai kita kurang sedikit saja kita akan terus tersinggung. Peluang tersinggung akan terbuka jika kita salah dalam menilai diri sendiri. Kerana itu, ada sesuatu yang harus kita perbaiki, iaitu kebolehan menilai diri.

Teknik pertama agar kita tidak mudah tersinggung adalah tidak menilai lebih kepada diri kita. Misalnya, jangan banyak mengingat-ingat bahawa saya telah berjasa, saya seorang guru, saya seorang pemimpin, saya ini orang yang sudah banyak berbuat baik. Semakin banyak kita mengaku-ngaku tentang diri kita, akan membuat kita makin tersinggung. Ada beberapa cara yang cukup efektif untuk merendam ketersinggungan. Pertama, belajar melupakan. Jika kita seorang sarjana maka lupakanlah kesarjanaan kita.

Jika kita seorang pimpinan lupakanlah hal itu, dan seterusnya. Anggap semuanya ini amanah agar kita tidak tamak terhadap penghargaan. Kita harus melatih diri untuk merasa sekadar hamba Allah yang tidak memiliki apa-apa kecuali ilmu yang dipercikkan oleh Allah sedikit. Kita lebih banyak tidak tahu. Kita tidak mempunyai harta sedikit pun kecuali sepercik titipan Allah. Kita tidak mempunyai jabatan ataupun kedudukan sedikit pun kecuali sepercik yang Allah amanahkan. Dengan sikap seperti ini hidup kita akan lebih ringan. Semakin kita ingin dihargai, dipuji, dan dihormati, akan kian sering kita sakit hati.

Kedua, kita harus melihat bahawa apa pun yang dilakukan orang kepada kita akan bermanfaat jika kita dapat menanggapi dengan baik. Kita tidak akan pernah rugi dengan perilaku orang kepada kita, jika boleh dihadapi dengan tepat.Kita akan kerugian apabila salah mengaggap kejadian, dan sebenarnya kita tidak boleh memaksa orang lain berbuat sesuai dengan keinginan kita. Yang boleh kita lakukan adalah memaksa diri sendiri mencontohi orang lain dengan sikap terbaik kita. Apa pun perkataan orang lain kepada kita, tentu itu terjadi dengan izin Allah.Anggap saja ini episod atau ujian yang harus kita alami untuk menguji keimanan kita.

Ketiga, kita harus berempati.Iaitu, mulai melihat sesuatu tidak dari sisi kita. Kerana itu, kita harus belajar berempati. Jika tidak ingin mudah tersinggung, cari seribu satu alasan untuk memberitahu orang lain. Namun yang harus diingat, berbagai –bagai alasan yang kita buat semata-mata untuk memberitahu, bukan untuk membenarkan kesalahan, sehingga kita dapat mengendalikan diri.

Keempat, jadikan penghinaan orang lain kepada kita sebagai ladang peningkatan kualiti diri dan kesempatan untuk mengamalkan sifat mulia. Iaitu, memaafkan orang yang menyakiti dan membalasnya dengan kebaikan.

moga-moga dengan sedikit perkongsian ini akan dapat memperbaiki diri kita untuk sama-sama merasa bahagia dengan apa yang ada.Sama-sama kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur kepadaNYA.wassalam


~Berjuang,berjuang & Terus berjuang~

Currently have 2 comments:

  1. Anonymous says:

    nurjannah ada tersinggung ngan sape2 ke?:)

  1. Nurjannah says:

    salam anonymous.tersinggung?semua manusia tak maksum kecuali Nabi.tipu kalau saya kata saya tak tersinggung dgn siapa2 pon.tapi cara kita meng'handle' ketersinggungan kita tu yang penting agar ia tak memudaratkan diri kita.sama2 kita ambil keaikan dari penulisan di atas:)