Aquasprite Theme Demo

Jemputan ke Brotherhood Night

Posted by Syaheed on 29 December 2009 , under , , | comments (0)




Bismillahi Walhamdulillah

Dengan segala hormatnya saya berbesar hati menjemput kepada semua student UIA gombak ke program BROTHERHOOD NIGHT..Maklumat program adalah seperti berikut :

Tarikh : 6hb Januari 2010 ( Rabu )
Tempat : Experimental Hall, UIA
Masa : 9.00pm - 11.30pm

Special event :
Tayangan Hebat mengenai Konspirasi Dajjal terbitan rijal82 production

Semua dijemput hadir.

p/s : kepada semua ahli Ma'ruf Club yang berdaftar, mohon hadir kerana kami dalam proses mengemas kini database ahli demi kelancaran gerak kerja dakwah yang telah dirancang.

pp/s : kepada yang berminat untuk menjadi ahli ma'ruf club, anda sememangnya di alu-alukan hadir untuk mengisi membership form di kaunter yang akan disediakan. Kami sememangnya amat-amat memerlukan ahli baru yang ramai dan komited demi memastikan kelancaran gerak kerja dakwah ini.Insyaallah.

Siiru 'Ala Barakatillah

Ramalan Tsunami..Bersediakah kita??

Posted by Syaheed on 24 December 2009 , under , , | comments (0)




Bismillahi Walhamdulillah.

Memetik berita dari akhbar Kosmo hari ini, suka untuk saya berkongsi satu berita mengenai ramalan gempa bumi dan tsunami. Berita penuh boleh baca di bawah ini.

KUALA LUMPUR - Satu gempa bumi sekuat 8.6 pada skala Richter diramal berlaku di bawah Pulau Siberut, Sumatera Barat dengan mencetuskan gelombang tsunami yang boleh menyamai tragedi di Aceh yang mengorbankan hampir 230,000 nyawa pada 2004.

Berdasarkan ramalan pakar-pakar geologi, gempa itu boleh berlaku pada bila-bila masa mulai sekarang hinggalah untuk tempoh dua dekad akan datang.

Pengarah Bahagian Geofizik dan Tsunami Jabatan Meteorologi, Dr. Mohd. Rosaidi Che Abas berkata, gempa sekuat itu boleh menyebabkan tsunami yang mengancam kawasan Pantai Barat Semenanjung Malaysia terutama Melaka dan Johor.


Bersediakah kita??
Sudah cukupkah amalan ibadah kita untuk bertemu dengan Yang Maha Esa??
Sama-sama kita renung dan muhasabah diri.....

p/s : Sering bermain di benak fikiranku persoalan tentang Apa telah aku buat untuk Allah pada hari ini??

Wahai Da'ie, Keluarlah dari Zon Selesa

Posted by Syaheed on 23 December 2009 , under , , | comments (1)




ZAMAN KANAK-KANAK

Teringat 12 tahun yang lampau, zaman kanak-kanak yang penuh dengan warna-warni dan keceriaan. Setiap petang, saya bersama jiran-jiran terdekat akan meluangkan masa bersama. Kami bermain galah panjang, bola kaki tiga, lawan guli ( mcm upin ipin dalam filem geng ) dan sesekali rumahku menjadi pusat tempat bermain badminton..Setiap petang, suasana kejiranan akan bising dengan suara-suara kami bermain.Kemesraan antara kami anak-anak kecil ketika itu begitu terserlah. Sesuailah dengan nama taman tempat tinggalku yang dipanggil Taman Mesra. Begitulah zaman kanak-kanak. Penuh dengan kegembiraan.

Hari ini, suasana itu sudah tidak wujud lagi. Zaman sekarang sudah berubah.Masing-masing sudah meningkat dewasa. Jika adapun anak-anak kecil, mereka tidak lagi semesra seperti zaman lalu. Zaman sekarang sudah canggih..permainan galah panjang dan bola kaki tiga sudah diganti dengan PSP..konsep yang sama..bermain beramai-ramai tapi secara online.Menjadikan persekitaran sedikit sunyi dan kaku. Masing-masing dengan gaya hidup masing-masing. Tiada lagi interaksi. Bilamana interaksi telah kaku, maka pengembangan otak, keaktifan pemikiran tidak berlaku lagi. Jadilah sindrom yang famous di sebut oleh ust hasrizal iaitu sindrom 'Aku tidak Pedulisme'

Seperti firman Allah dalam surah Al-Jaastiyah ayat 24 yang bermaksud :

"Dan mereka berkata : "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan didunia sahaja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa, dan mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga sahaja."

Jarang sekali kita lihat dai'e pada hari ini yang sanggup 'menyusahkan diri' untuk ambil kesah tentang hidup orang lain kerana takut-takut nanti di label dengan 'suka menjaga tepi kain orang'..

"Engkau jangan sibuk-sibuklah nak tahu hal aku..aku dengan hidup akulah..engkau jagalah hidup kau sendiri..Jangan dok suka sangat jaga tepi kain orang lah! " herdik s polan kepada si polan.

" Aku bukan nak jaga sangat tepi kain engkau pun, tapi kain engkau tu memang jenis tak cukup kain..Menyakitkan mata orang melihatnya..Kalau engkau dah tutup elok-elok kain engkau tu, aku takkan sibuk-sibuk nak ambil tahu dah pun." jawapan spontan si polan yang diherdik tadi.

BERUBAHLAH

Ayuh semua pejuang kampus, sama-sama kita keluar dari zon selesa kita..bersama-samalah kita 'menyusahkan diri' demi melihat dakwah kembali subur..Cukup-cukuplah sekadar menunggu bulan jatuh ke riba tanpa usaha sekelumit pun..Walk the Talk..Belajarlah berkorban apa sahaja yang kita ada bersama TAHU,MAHU & MAMPU meskipun ia pahit,namun dihujungnya pasti akan merasai kemanisan.Insyaallah

Sempena tahun baru Hijrah yang bakal tiba , sama-samalah kita bina azam dan tekad baru ke arah melahirkan diri kita yang baru..diri yang sedia berubah bukan sahaja untuk kebaikan diri sendiri, tapi demi gerakan yang kita intima'kan juga demi islam yang kita anuti..Moga-moga kita tidak termasuk dari golongan yang membawa fitnah kepada islam.

Nak berubah memang susah..itu saya tak nafikan..hatta diri saya sendiri pun susah untuk berubah..tapi alhamdulillah,ada booster yang mendesak, saya akan cuba berubah ke arah yang lebih baik dari sebelum ini..Bak kata Hitler :

Never design your character like a garden where anyone can walk .But,design your character like the sky where everyone desire to reach.


Semua orang berfikir untuk mengubah dunia, tapi tiada seorang pun yang berfikir untuk mengubah diri sendiri..Manusia sememangnya tidak ada yang sempurna.Sebab itulah pensil itu bersamanya ada pemadam=)

Begitu juga dengan dakwah .Bak kata ustaz Hasrizal :

Dakwah bukan semata-mata kewajipan. Ia adalah wasilah
memberi yang menghadiahkan makna hidup. Kepuasan.

Dakwah bukan semata-mata akibat tekanan persekitaran dan segala faktor luaran. Tetapi ia adalah dakwah yang inside-out.

Dakwah bukan stress, kerut dahi, bermuram durja, tetapi ia boleh ceria, mendamaikan juga menenangkan.

Dakwah itu sangat menyeronokkan. Lebih seronok daripada mendengar IPOD dan bermain PSP.

Kita mampu menikmatinya.

Mulakan dengan mekanisma Solat Berjemaah! ( nasihat ini ditujukan khusus untuk diri sendiri )

Wallahu'alam.

p/s : Salam Hijrah untuk semua..Semoga penghijrahan kita ini mendapat berkat dariNYA.

~Islam Memimpin Perubahan~

Mohon Maaf

Posted by Syaheed on 16 December 2009 , under , , | comments (0)



Bismillahi Walhamdulillah..

1) Pertamanya,saya ucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang telah menaruh harapan dan memberi kepercayaan kepada saya.

2) Saya akan cuba melakukan yang terbaik.Pintaku agar janganlah terlalu mengharap kerana takut-takut harapan anda tidak dapat ditunaikan.Harapan saya moga-moga kita sama-sama melakukan yang terbaik. Cubalah jadi orang yang memberi daripada menjadi orang yang selalu menerima.Hari ini, saya mencari-cari erti hidup pada apa yang saya beri dan tidak henti-henti memohon pada Allah agar saya kekal menjiwai erti diri sebagai seorang hamba.

2) Mohon seinfiniti kemaafan andai tak mampu menunaikan segala harapan semua.Saya bukanlah seorang yang maksum yang suci dari melakukan dosa. Sesungguhnya sifat maksum itu hanya layak disandarkan kepada Nabi SAW.Sesungguhnya saya tidaklah sehebat seperti yang disangkakan.Saya hanyalah insan biasa yang penuh kelemahan sebagai hamba Allah yang sedang sedaya upaya untuk memperbaiki diri.Janganlah merasakan diri kita hebat sehingga tidak menerima segala pandangan orang lain.Tentu sahaja saya bukan orang paling layak untuk bercakap soal dosa, kerana sayalah manusia yang paling banyak melakukan dosa. Namun, kita sebagai manusia, seumpama tangan kotor yang tidak mampu dibersihkan sendirian. Tangan kanan harus digosok bersama tangan kiri, dengan air bersih yang menyucikan. Mudah-mudahan dengan limpahan rahmat Allah, aliran ilmu dan hidayah-Nya dapat membantu saya dan anda untuk saling membersihkan diri dari DOSA yang membinasakan hidup ini.

3) Mohon maaf andai ada kata yang terlanjur. Saya sedang belajar untuk hanya berkata apabila perlu.Moga-moga DIA menjaga saya daripada berkata yang bukan-bukan.Jadilah kita seorang yang berakhlak mulia sepertimana didikan Nabi kita SAW. Hormatilah orang yang lebih tua dan sayangilah orang yang lebih muda.Jagalah tutur kata kita agar tidak ada insan yang berkecil hati. Lebih baik diam daripada berkata-kata kerana takut-takut dengan kata-kata kita akan membawa dosa.Nauzubillah..

Daripada Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, beliau berkata: Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka berkatalah yang baik-baik atau diam sahaja. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka muliakanlah jirannya. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka muliakanlah tetamunya” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]


4) Mohon maaf pada semua andai tidak mampu meluangkan waktu bersama-sama.Saya akan cuba sedaya mampu untuk hadiri semua program yang ada. Mohon kesyukuran padaNYA kerana meletakkan saya dalam keadaan yang sibuk kerana saya kira dengan keadaan inilah hidup saya lebih teratur dan tersusun.Sibukkanlah diri kita dengan perkara yang memberi faedah bukannya yang memberi padah kerana hidup ini ibarat meter teksi, sentiasa berdetik samada kita bergerak atau statik.

5) Untuk akhirnya, mohon dimaafkan atas segala kekhilafan dan kesilapan, hak yang tak tertunai, janji yang tak ditepati juga amanah yang tak dipenuhi.Sama-sama kita buat sehabis baik dalam setiap pekerjaan kita demi masa depan Islam.Bekerjalah hanya kerana Allah bukan kerana manusia.Moga-moga segala usaha dan sumbangan kita diterima sebagai ibadah yang akan membawa kita ke syurga nanti.Ameen ya rabbal 'Alameen..

Allah tidak menciptakan manusia yang pandai dan yang bodoh. Tetapi Allah mencipta kita semua berbeza kepandaian. Carilah keistimewaan diri masing-masing pada kata kunci yang mudah…

Buat apa sahaja, biar sehabis baik!

wassalam.

p/s : buat ustazah Khadijah, kami akan sentiasa bersama anda..Anda memang yang terbaik!! Sama-sama kita bawa Islam dimana-mana..Insyaallah('',)

Gilakah aku??

Posted by Syaheed on 13 December 2009 , under | comments (0)




Keadaan sekarang memaksa untuk..

Aku kena gila MEMBACA..
Aku kena gila BERFIKIR..
Aku kena gila BELAJAR
Aku kena gila MENULIS
Aku kena gila MENGANALISIS
Aku kena gila CARI ILMU
Aku kena gila MERANCANG
Aku kena gila BEKERJA
Aku kena gila BERDAKWAH
Aku kena gila RUHIYYAH
Aku kena gila SELIDIK

GILAKAH AKU??

SUDIKAH ANDA UNTUK BANTU SAYA MENJADI 'GILA'??

ATAU SUDIKAH ANDA MENJADI 'GILA' BERSAMA SAYA DEMI KEPENTINGAN ISLAM??

Firman Allah dari surah al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud:

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedangkan peperangan itu ialah perkara yang kamu benci, dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu pada hal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu pada hal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya) sedang kamu tidak mengetahuinya."
Surah al-Ankabut ayat 69 yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana Kami (Allah), sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang melakukan kebaikan."

p/s : dunia sekarang sememangnya sudah naik gila.

~Berjuang..berjuang & terus berjuang~

Konsert Tour De Tahfiz Nazrey Johani

Posted by Syaheed on 09 December 2009 , under | comments (0)




Marilah sama2 kita memeriahkan konsert nasyid NAZREY JOHANI TOUR DE TAHFIZ ... pada 16 disember ini...bertempat di main hall CAC universiti islam antarabangsa malaysia (UIA) dr pukul 8mlm - 12mlm...harge tiket rm 5 utk student & rm 7 untuk yg yg lain...

Konsert ini bertujuan utk mengutip dana bagi sekolah tahfiz yg akan dibina di Sabah dibawah pengurusan NAZREY JOHANI sendiri...jadi jika anda berminat, anda boleh menderma pd malm konsert tersebut..dan sebahagian jualan tiket konsert ini juga akan disalurkan kepada dana sekolah tahfiz itu..


wassalam

Bagaimana Buat Duit Di Internet Daripada ZERO?

Posted by Syaheed on 17 November 2009 , under | comments (6)



Bismillahi Walhamdulillah..

Saya sebenarnya jarang-jarang sekali membuat promosi tentang perniagaan internet ni. Tapi disebabkan ramai yang bertanya tentang bagaimana cara untuk buat bisnes internet ni, jadi saya cuba untuk mencadangkan produk di atas sebagai permulaan untuk menjadi HERO dalam bisnes internet ni.

Kedai-kedai banyak yang tutup kerana tak mampu lagi bayar sewa, dan pekerja.. Pekerja ramai yang diberhentikan kerja.. Dan banyak lagi masalah yang melanda.

Jadi, oleh sebab itu persoalan Bagaimana Buat Duit Di Internet semakin popular memandangkan buat duit di internet tidak memerlukan banyak modal atau boleh bermula daripada ZERO pengetahuan dan ZERO modal.

Terkejut tak bila saya katakan ZERO modal?

Ya, seorang usahawan internet muda, Ammar Zahar baru-baru ini melancarkan sebuah produk Zero Ke Hero iaitu strategi bagaimana beliau menjana pendapatan di internet bermula daripada ZERO pengetahuan dan ZERO modal..

Dia sememangnya sama saja dengan kebanyakan orang yang nak buat duit melalui internet. Teringin nak buat duit di internet tapi tak tahu caranya. Akhirnya atas usaha gigih dan strategi yang mengena, beliau kini menjadi salah seorang usahawan internet yang disegani dan mempunyai syarikat sendiri..

Bukan itu saja, jika dulu beliau digelar ZERO dan tidak mempunyai apa-apa selain duit PTPTN, kini beliau mampu membeli rumah sendiri, kereta sendiri dan pendapatan beliau melebihi dekan fakulti sendiri..hehe

Manarik kan?

Itu tak cukup menarik..

Yang lebih menarik, beliau kini membuka jualan Zero Ke Hero, berkongsi rahsia kejayaannya di internet dengan umum dan pastinya, ini bukan untuk semua orang..

Pakej ini hanya untuk mereka yang berminat nak buat duit di internet dan percaya bahawa internet adalah perniagaan sebenar dan bukannya skim cepat kaya seperti kebanyakan orang yang silap jalan.

Klik Disini

Klik saja link diatas dan tonton video Ammar.. Saya pasti, jika anda mendapatkan Zero Ke Hero, anda bakal bergelar Usahawan Internet berjaya tak lama lagi.. Mungkin setahun, sebulan, ataupun seminggu?

Jika anda dapatkan pakej ini dan ambil tindakan, semuanya tak mustahil!

Klik Disini

Semoga berjaya!

p/s : saya pun dalam proses belajar dengan saudara Ammar ni..anda nak join jejak langkah saya??jom dapatkan produk ni!!

pp/s : sesiapa dah beli produk ni, tolong emel kat saya bagitau kerana saya ada sesuatu hadiah istimewa akan bagi untuk anda..tak boleh reveal kat sini kerana ia adalah rahsia (^_^)

BLOCKBUSTER FILM >> THE RISE OF ISLAM 2011

Posted by Syaheed on 16 November 2009 , under , , , | comments (3)




Bilakah filem ini akan ditayangkan??
Hope my dream will come true..Insyaallah..
(^_^)

Bismillahi Walhamdulillah..

Saya terdetik untuk design cover filem di atas bilamana membaca satu artikel dari seorang blogger tentang kebangkitan islam. Izinkan saya copy paste artikel tersebut dengan ada sedikit ubai suai ayat yang saya lakukan agar ia lebih memberi kefahaman dalam pembacaan kita semua, insyaallah.

SIAPAKAH THE MAN FROM THE EAST??

Saya ingin menghuraikan berkenaan perkara-perkara yang disebut oleh Nostradamus berdasarkan hadis, sekaligus membuktikan terdapat “mala-fide” Yahudi dalam konspirasi mengelirukan umat Islam.

1. Akan muncul A New World Religion.

Kemunculan satu kuasa baru dunia berteraskan agama telah disebut secara nyata oleh Rasulullah SAW di dalam beberapa hadis. Di antaranya:Sabda Rasulullah SAW:”Sesungguhnya Allah akan membangkitkan bagi umat ini (Islam) pada awal setiap seratus tahun seorang mujaddid yang bakal membaharu (menghidupkan) urusan agamanya.” (Riwayat Abu Daud, Al Hakim, Al Baihaqi, Al Iraqi, Ibnu Hajar Al Asqalani) Imam As Sayuti berkata: Para penghafal hadis sepakat mengatakan hadis ini sahih).

Kita kini berada di awal kurun Hijrah ke-15, iaitu 1420 Hijrah. Mengikut tafsiran ulama, yang dikatakan awal kurun itu ialah 1/4 yang pertama. Ertinya kita kini berada di awal kurun. Sebagaimana janji Allah melalui lidah Rasulullah SAW ini, pastilah akan lahir seorang pemimpin yang akan menghidupkan syiar serta perjuangan Islam di zaman ini.Berbetulan pula kini kita melangkah ke alaf ke-3 Masehi dan berada di awal tahun 2000.

Dalam sebuah hadis yang lain, bersabda Rasulullah SAW: “Telah berlaku zaman kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian itu sebagaimana yang Allah kehendaki.Kemudian berlakulah zaman kekhalifahan (Khulafa’-ur-Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sepertimana yang Allah kehendaki.Kemudian Allah mengangkatnya lalu berlakulah zaman pemerintahan yang menggigit (zaman fitnah). Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula. Kemudian berlakulah zaman penindasan dan penzaliman (zaman pemerintahan diktator) dan kemudian berlakulah zaman itu sepertimana yang Allah kehendaki. Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (zaman Al Mahdi dan Isa a.s) yang berjalan di atas cara hidup zaman kenabian. Kemudian baginda diam.” (Riwayat Ahmad)

Secara umum apabila kita meneliti sejarah, zaman kenabian, zaman Khulafa’-ur-Rasyidin, zaman fitnah (pemerintah telah rosak sedang rakyat masih baik), zaman diktator (penjajahan Yahudi dan Nasrani) dan kini adalah giliran zaman seperti zaman kenabian itu berulang semula. Inilah yang dimaksudkan sebagai A New World Religion oleh Nostradamus.

2. Dipimpin oleh seorang yang dikenali dengan panggilan The Man from The East.

Kebangkitan yang dimaksudkan itu akan dipimpin oleh seorang pemimpin dari Timur sebagai pencetusnya. Di dalam beberapa hadis disebutkan berkenaan pemimpin dari Timur itu ialah :

1.Daripada Ibnu Umar, bahawa Rasulullah SAW sambil memegang tangan Sayidina Ali; baginda berkata: “Akan keluar dari sulbi ini seorang pemuda yang memenuhi bumi ini dengan keadilan. Maka apabila kamu menyakini demikian itu hendaklah bersama Pemuda Bani Tamim itu. Sesungguhnya dia datang dari sebelah Timur dan dialah pemegang panji-panji Al Mahdi.” (Hadis riwayat At Tabrani)

2. Dari Tsauban r.a dia berkata, telah bersabda Rasulullah SAW, akan datang Panji-Panji Hitam (kekuasaan) dari sebelah Timur, seolah-olah hati mereka (pendukung-pendukung) umpama kepingan-kepingan besi (jiwa berani). Barangsiapa mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbai’ahlah kepada mereka sekalipun merangkak di atas salji. (Dikeluarkan oleh Al Hafiz Abu Naim)

3.Dia muncul dari negeri yang terletak di pertemuan tiga buah laut.

Negara Timur tempat perjuangan pemimpin tersebut terletak di pertemuan tiga buah laut. Siapa sahaja yang merasakan kedudukan mereka terancam akan membuat kajian dan menyusun strategi untuk menyelamatkan diri. Sementelahan pula Yahudi dan Nasrani yang telah tahu tentang kebangkitan Islam di akhir zaman.Memang Timur itu tidak ditentukan di manakah negaranya melalui hadis. Ini adalah kajian pihak musuh, akhirnya mereka berpendapat negara tersebut terletak dalam lingkungan tiga buah laut di sebelah Timur. Mereka mencari negeri yang ada sifat demikian dan di negeri-negeri berkenaan, mereka menjalankan ‘kerja-kerja kotor’ iaitu cuba memadamkan kalimah Ilahi dengan pelbagai cara.

Dengan berbuat demikian, mereka berharap dapat menghalang kebangkitan Islam buat kali kedua dari kawasan yang telah disebutkan itu. Sebab itulah wilayah-wilayah di Indonesia sejak dahulu lagi menjadi sasaran utama mereka kerana mereka yakin dari sanalah akan bangkitnya “The Man from The East” itu.Selain itu, mereka turut membina pangkalan (pusat operasi) di sebelah sini iaitu di Filipina dan Singapura. Filipina adalah pusat operasi bagi kaum Nasrani manakala Singapura pula adalah pusat operasi bagi Zionis Yahudi.

Dari kedua-dua tempat itulah mereka memantau seluruh Asia Tenggara ini, terutamanya Indonesia kerana dipercayai oleh mereka Pemuda Bani Tamim itu berasal dan berkembang di Indonesia.Itulah bukti kukuh kepercayaan para pendeta Yahudi dan Nasrani terhadap kemunculan Pemuda Bani Tamim dan Imam Mahdi itu serta kawasan di mana mereka berdua akan dibangkitkan.

Namun, atas sebab-sebab permusuhan yang sangat kuat, setiap pergerakan mereka ini dibuat atas nama perniagaan, hubungan politik, ekonomi, pertahanan, ketenteraan dan sebagainya sehingga tidak kelihatan niat sebenar mereka ke atas umat Islam di kawasan ini. Di samping itu, mereka juga sangat kuat menyimpan niat sebenar mereka sehingga tidak pernah dapat diketahui oleh mana-mana umat Islam di kawasan ini sejak dahulu hingga ke hari ini.Perkara-perkara ini hanya dapat diketahui melalui pendedahan oleh para sarjana dan cendekiawan mereka sendiri melalui penerbitan-penerbitan mereka sendiri sahaja. Begitu bijaknya mereka beroperasi.

Boleh jadi juga negara tersebut ialah Tanah Melayu yang telah menjadi Malaysia kini. Pada peringkaat awal, pihak musuh lebih beranggapan Indonesialah tempat yang dimaksudkan. maka mereka berjuang silih berganti menjajah Indonesia, menyebarkan ajaran Kristian dan cara hidup Yahudi di sana. Mereka terlupa dalam keghairahan itu, sebuah negara yang juga terletak di antara tiga laut, Laut China Selatan, Laut Sulu dan Lautan Hindi. Indonesia adalah kepulauan, oleh itu ia sudah tentu dikelilingi oleh laut, sedangkan Malaysia (khususnya semenanjung) hanya di lingkungi tiga penjuru.

Di Utaranya tiada laut (tanah besar Thailand).Umat Islam tidak boleh memandang remeh tentang perkara ini. Kajian pihak musuh bukan kajian yang main-main kerana mereka berjuang antara hidup dan mati.Jika dilihat di segi mercup suburnya Islam berbanding negara-negara Timur yang lain, Malaysialah yang terkehadapan. Walaupun masih amat banyak kelemahan, itulah yang paling kuat keIslamannya. Bukan diihat di sudut kuantiti penduduk tetapi di sudut kualiti penghayatan.Di sudut bangsa pula, bangsa Melayu adalah bangsa yang belum pernah menguasai dunia berbanding bangsa-bangsa lain. Mungkin ini peluang untuk bangsa Melayu.

Sudah tentu pula pemimpin yang dimaksudkan itu tidak hanya berjuang dalam lingkungan tempatan, kedaerahan atau kenegaraan semata-mata. Perjuangannya adalah perjuangan global yang menjadikan tanah airnya sebagai tapak globalisasi Islami.Mana tahu kalau-kalau pemimpin itu telah ada. Bahkan pasti ada jika merujuk kepada hadis, kita kini berada hampir di penghujung awal kurun. Mungkin beliau sedang berjuang tetapi tidak disedari oleh musuh-musuh, atau dianggap remeh oleh musuh. Begitulah apabila Allah mahu mengalahkan musuhNya.

4. Kemunculannya menggemparkan Timur dan Barat.

Semua manusia di seluruh dunia akan terkejut besar dengan perlantikannya sebagai pemimpin manusia di Timur. Pernyataan ini disebutkan oleh Nostradamus dengan tegas dalam buku ramalannya.Ketika itu, kebanyakan urusan perniagaan akan terhenti atau lumpuh seketika sebelum pulih di negara-negara lain. Di negara tempat beliau zahir itu, ekonominya akan lumpuh terus dan hapus lalu beliau gantikan dengan sistem ekonomi Islam yang lebih adil dan sangat stabil.

Sistem ekonomi Islam yang beliau lagang nanti akan turut menggemparkan seluruh ahli ekonomi dan tokoh perniagaan yang pakar-pakar di seluruh dunia. Sistem ekonomi Islam beliau menyebabkan sistem kapitalis, sosialis dan sebagainya itu akan hancur, lumpuh dan tidak bermaya. Akhirnya, sistem ekonomi Islam yang beliau lagang itu nantilah yang akan berkembang pesat dan meruntuhkan seluruh sistem ekonomi yang sedia ada di dunia.

Perkara ini termasuk dalam sifat keadilan yang dibawa oleh pemimpin tersebut. Kedatangannya memenuhi dunia dengan keadilan sepertimana sebelum ini dipenuhi oleh kezaliman.Dari Ibnu Mas’ud RA, katanya, “Ketika kami berada di sisi Rasulullah SAW, tiba-tiba datang sekumpulan anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihatkan mereka, maka kedua-dua mata baginda SAW dilinangi air mata dan wajah baginda berubah. Aku pun bertanya, “Mengapakah kami melihat pada wajah Tuan sesuatu yang tidak kami sukai?” Baginda menjawab, “Kami Ahlul Bait telah Allah pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari Timur yang membawa bersama-sama mereka Panji-panji Hitam. Mereka meminta kebaikan tetapi tidak diberikannya, maka mereka pun berjuang dan beroleh kejayaan lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu tetapi mereka tidak menerima sehinggalah mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan seperti bumi ini dipenuhi dengan kedurjanaan sebelumnya. Sesiapa yang sempat menemuinya, maka datangilah mereka, walaupun terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya dia adalah al-Mahdi.” (Riwayat Ibnu Majah)

5. Ketika muncul, dia memakai serban biru (The Blue Turban).

Disebutkan tentang warna serban, sebenarnya banyak hadis menyebut tentang serban pemimpin ini, samada secara khusus ataupun secara umum (merangkumi pengikut-pengikutnya). Khususnya di dalam kitab Jamiussoghir karangan Imam As Sayuti.Ketika kemunculannya hanya dia seorang yang memakai serban berwarna biru di dunia ini. Mungkin serban biru itu tidak selalu dipakainya, cuma sekali-sekala sahaja. Namun begitu, ini sudah cukup menjadi bukti bahawa hanya beliau seorang yang sanggup memakai serban biru. Ulama lain ketika itu, terutamanya ulama fiqh, sudah tidak sanggup lagi meletakkan serban di atas kepala sebagai pakaian harian, apatah lagi untuk memakai serban yang berwarna biru atau hijau.Berat pula pernyataan dari Nostradamus ini merujuk kepada pemakaian serban berwarna biru ketika zahirnya Pemuda Bani Tamim ini dengan mendapat kekuasaan di dunia sebelah Timur itu.

Maknanya, serban warna biru itu dipakainya ketika beliau mula-mula mendapat kuasa di negeri sebelah Timur dan mula-mula diberikan baiah oleh sekalian manusia. Mungkin begitulah yang dimaksudkan serban biru oleh Nostradamus.

6. Dia merayakan hari Khamis sebagai hari istimewa bagi dirinya.

ni suatu yang tidak lazim bagi kebanyakan umat Islam ketika itu, di seluruh dunia termasuk oleh para ulamanya. Maksudnya di sini ialah, hari Khamis malam Jumaat. Malam yang lazimnya orang-orang Islam membaca Surah Yasin selepas sembahyang Maghrib di masjid, di surau atau di rumah.Beliau menjadikannya istimewa kerana pada malam Jumaat itulah beliau akan membanyakkan zikir, doa dan sebagainya seolah-olah orang yang menyambut malam raya. Mungkin maksudnya beliau menjadikan malam Jumaat itu sebagai masa untuk membaca selawat dan mengamalkan zikrullah sehingga jadilah malam Jumaat itu sebagai sangat istimewa bagi dirinya.Dan memang pun begitu keadaannya bagi para solihin dan wali-wali sejak zaman para sahabat lagi, hinggalah zaman salafus soleh dan diteruskan hingga kini, mereka menjadikan hari Khamis malam Jumaat sebagai suatu hari raya dan malam berpesta-pesta amal dan taqarrub kepada Allah.

Pesta seperti ini hanya mampu dilakukan oleh para wali Allah dan orang-orang soleh sahaja.Mereka menyambutnya dengan penuh kegembiraan, semangat baru dan azam baru untuk melipatgandakan amal ibadat kepada Allah. Itulah maksud sebenar yang dikatakan oleh tokoh peramal Barat yang terkenal, Nostradamus, dengan kenyataan bahawa, beliau menjadikan hari Khamis sebagai hari istimewa bagi dirinya.

Maksudnya di sini juga, umat Islam ketika itu sudah semakin jauh meninggalkan ajaran agamanya sendiri, sehinggakan hari Khamis malam Jumaat yang mulia itupun sudah dianggap tidak berbeza langsung daripada hari-hari dan malam-malam lainnya.

PENUTUP

Tahun yang disebut iaitu tahun Masehi 2000 telah tiba. Sebagai orang yang beriman dengan hadis sepatutnya kita peka dengan perkara ini. Di mana, di saat ini pihak musuh Islam lebih-lebih lagi peka, maklumlah mereka dijanjikan untuk menerima kekalahan. Sedangkan bagi umat Islam, telah dijanjikan kemenangan. Hanya yang perlu, penuhi jiwa dengan iman dan taqwa, serta berusahalah untuk mendapatkan pimpinan dari pemimpin yang dimaksudkan itu.

Sabda Nabi SAW,”Akan datang Panji-panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi. Sesiapa yang mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun terpaksa merangkak di atas salji.”(Riwayat Al-Hafiz Abu Naim)

*saya tinggalkan artikel ini bersama satu sajak yang dinukilkan oleh qathrunnada :

THE MAN FROM THE EAST

The Man From The East,

Tercetus dari ramalan manusia,

Bangkitnya seorang yang akan berkuasa,

Mengegar setiap penjuru dunia,

Mengejut dunia yang sedang lena,

The Man From The East,

Munculnya dari sebelah Timur,

Pertembungan 3 lautan nan makmur,

Nama kan gah pastinya tersohor,

Mengubah dunia yang kelam dan kabur,

The Man From The East,

Serban biru imej dibawa,

Sunnah dari Nabi tercinta,

Membawa sistem ekonomi Yang Esa,

Mengubah seluruh sistem manusia,

The Man From The East,

Kemunculannya terus dinanti,

Oleh dunia sehari hari,

Bagi seorang pejuang sejati,

Inilah saat yang dinanti,

The Man From The East,

Mungkinkah beliau dari Malaysia,

Pemimpin agung yang dinanti dunia,

Mengegar seluruh alam semesta,

Moga dari golongan agama,

The Man From The East,

Dunia menanti kemunculanmu,

Bagi merubah yang bercelaru,

Di dunia kejam yang penuh seteru,

Kahabarkanlah kemunculanmu,

Agar dapat kami berjuang bersamamu.


**Sumber artikel dari saudara yang menggunakan nick isa777_musa.

p/s : Artikel ini di revealkan sekadar ingin mencetuskan perasaan dan semangat ingin tahu dan mahu dikalangan kita semua..betul atau tidak, percaya atau tak, terpulang..kajian masih boleh dilakukan. Dan apa yang pasti, pihak Barat telah bertindak sekian lama..KITA BILA LAGI??

pp/s : Agak-agak ada tak pengarah filem di Malaysia berani buat filem ni?? Kalau ada, sememangnya dinanti-nantikan..=)

~Berjuang, berjuang & terus berjuang~

~Thank You ALLAH~

Posted by Syaheed on 13 November 2009 , under , | comments (0)




Bismillah..

Alhamdulillah, setelah hampir 10 hari berperang di medan final exam (tahun 3 ,semester 1), akhirnya hari ni saya telah 'bebas' dari belenggu akademik ciptaan Barat yang mana ia telah memenjarakan pemikiran saya buat beberapa hari kebelakangan ini. Setelah segala kesungguhan dan usaha yang telah dicurahkan, hanya tawakkal dan doa sahaja yang tinggal sebagai senjata akhir untuk mencapai kejayaan..Semoga kejayaan menjadi milik saya dan kita bersama.Insyaallah.

Ringkas dan santai saja entri pada kali ni. Sekadar ingin merehatkan minda dengan berkongsi satu lirik lagu dari penyanyi baru bernama Maher Zain yang bertajuk Thank You Allah..Terima kasih Allah atas segala pemberianMU kepadaku..terima kasih atas segala kemudahan yang Kau kurniakan sepanjang fatrah exam ni.Hanya Engkau tempat ku berlindung..

Hayati lirik dan lagu ini. Moga-moga di sana nnt akan terbit satu keinsafan dan kekesalan dari dalam diri kita yang bernama Hamba. ( link dowload ada dibawah).

~THANK YOU ALLAH~

I was so far from You, yet to me You were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes to all the signs You put in my way
I walked everyday further and further away from You
O Allah, You brought me home
I thank You with every breath I take

[Chorus]:
Alhamdulillah, Alhamdulillah
All Praise is to Allah, All Praise is to Allah
Alhamdulillah, Alhamdulillah
All Praise is to Allah, All Praise is to Allah

I never thought about all the things You have given to me
I never thank you once
I was too proud to see the truth and prostrate to You
Until I took the first step
That's where You open the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing by being far from You

Repeat [Chorus]

Allah, I want to thank You
I want to thank You for all the things that You've done
You've done for me through all my years I've been lost
You've guided me from all the ways that were wrong
Indeed You gave me hope

O Allah, I want to thank You
I want to thank You for all the things that You've done
You've done for me through all my years I've been lost
You've guided me from all the ways that were wrong
I want to thank You for bringing me home


( Download Di sini )

siiru 'Ala Barakatillah

~Erti Hidup Pada Memberi~

Berfikir Sejenak

Posted by Syaheed on 07 November 2009 , under , | comments (1)




Bismillahi Walhamdulillah,

"Ketahuilah, sesungguhnya
kehidupan dunia itu hanyalah PERMAINAN dan SENDA GURAUAN, PERHIASAN, dan SALING BERBANGGA di antara kamu serta BERLUMBA-LUMBA DALAM KEKAYAAN dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagungkan petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada AZAB yang KERAS dan AMPUNAN dari ALLAH serta KEREDHAANNYA. dan kehidupan di dunia tidak lain hanyalah KEHIDUPAN YANG PALSU." -Surah Al-Hadid : 20.

"Berlumba-lumbalah kamu untuk
MENDAPATKAN KEAMPUNAN dari tuhanmu dan SYURGA yang luasnya SELUAS LANGIT & BUMI, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada ALLAH dan RASULNYA. Itulah kurniaan allah yang diberikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dan Allah mempunyai kurniaan yang besar" - Surah Al-Hadid : 21.

"Takutlah Tuhan nescaya musuh-musuhmu akan menakutimu." - Benjamin Franklin (Saintis Barat)


Wallahu 'Alam.

~Erti Hidup Pada Memberi~

Maruf Club Semakin 'Hot'

Posted by Syaheed on 02 November 2009 , under , , | comments (0)



Bismillahi Walhamdulillah..

Bilamana membuka facebook dan Yahoo Group, saya sangat teruja dengan berita tentang salah satu banting dari Maruf Club yang begitu mendapat perhatian sehingga di masukkan ke dalam web dailychilli.com..


[ Screen Shot dari web dailychlli.com ]

Ia mendapat perhatian web dailychilli.com kerana isu 'no dating' territory, iaitu salah satu kempen 'Biah Solehah' yang di buat oleh Maruf Club yang mana banting itu telah di gantung di sekitar bisnes center IIUM. Gambar tersebut telah di capture oleh krew dailychilli sendiri yang mungkin datang melawat UIA ketika itu.Izinkan saya copy paste berita tersebut dari web berkenaan :

THE International Islamic University Malaysia (IIUM) has become the first “no dating place” in the country.A banner has been put up at its Gombak campus to warn the students from dating in the university compound.

The banner reads: “IIUM is an Islamic territory. No dating. Allah is watching us.”

It is placed at a square near some shops and a bank.A visitor to the campus came across the banner and took a photograph of it.According to a IIUM undergraduate, the banner was not an initiative by the university authorities.

“It was put up by Maaruf Club in conjunction with the Campus Dakwah Project during Ramadhan,” he said.The club’s aims, among others, are to encourage students to perform the good, avoid the bad and to monitor the students’ moral conduct.


Apa yang lagi menarik ialah ia mendapat komen yang agak tinggi dari pembaca iaitu lebih kurang 35 orang sejak berita itu di keluarkan semalam (1 Nov '09). Pelbagai komen yang di berikan oleh pembaca..ada yang mengutuk..tak kurang juga yang membela. Kita tak salahkan mereka, tapi kita harus kerja lebih kuat lagi untuk bimbing & fahamkan mereka tentang Islam ni kerana kita lahir dari persekitaran Islam, mungkin tidak bagi mereka. Apa yang penting, hikmah berdakwah itu sememangnya perlu.

Membuat kebaikan dan benda baik sememangnya akan selalu mendapat tentangan dari orang yang tidak memahami juga orang yang tak pernah senang dengan kebaikan orang lain.

Lumrah berjuang sememangnya tak pernah senang. Kutukan dan hinaan adalah perkara biasa dalam medan ini.Tinggal lagi macam mana kita nak jadikan setiap kutukan dan teguran itu sebagai salah satu booster untuk bergerak lebih laju dan maju dalam medan dakwah ini.
Seperti yang difirmankan Allah dalam ayatNYA yang bermaksud :

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan dibiarkan sedang Allah belum mengetahui orang-orang yang berjuang antara kamu, dan tidak mengambil - selain daripada Allah, dan rasul-Nya, dan orang-orang mukmin - sebagai sahabat karib? Allah menyedari apa yang kamu buat.(At-Taubah:16)

Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan atau berat! Berjuanglah di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.(At-Taubah:41)
Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada web dailychilli.com atas keprihatinan pihak anda menyiarkan berita ini. Sesuai dengan tagline web tersebut, "something hot everday". Cuma saya tak nampak apa yang 'hot' nya tentang banting tersebut.Mungkin yang terkena atas batang hidung akan terasa 'hot' dengan ayat pada banting tersebut.Tak mengapa. Lain orang lain pandangan dan pemikirannya. Apa yang pasti, ia memberi satu spirit dan suntikan yang positif kepada Maruf Club untuk lebih membugarkan lagi gerak kerja dakwah di masa hadapan.Insyaallah.

Wallahu 'Alam.

~Inspiring Dakwah, Leading The Ummah~

Era Perang Informasi : Apa Tindakan Kita??

Posted by Syaheed on 31 October 2009 , under , | comments (3)



[ Peta Dunia yang berjaya di beli 3hari yang lepas ]

Bismillahi Walhamdulillah

Pada hari khamis yang lepas, saya ke MPH Wangsa Maju untuk membeli peta dunia. Alhamdulillah, pencarian selama lebih kurang sebulan akhirnya tercapai.Seketika, kawan yang menemaniku bertanya :

"Shahidat, nak buat apa dengan peta dunia ni?"

"Nak takluk dunia" jawabku spontan..hehe

Ya! nak takluk dunia. Anda bagaimana??

Seorang adik usrah pernah bertanya kepadaku " kak, apa yang dimaksudkan dengan perang maklumat?"

Jawabku " perang yang mana tak memerlukan senjata, tetapi memerlukan pengayaan & penguasaan dari segi ilmu & maklumat beserta strategi untuk menyebarkan maklumat tersebut."

Sebagaimana Sun Tzu telah menulis dalam karya popularnya, Art of War
"..attaining one hundred victories in one hundred battles is not the pinnacle of excellence. Subjugating the enemy's army without fighting is the true pinnacle of excellence." Kalau dalam bahasa Melayu bermaksud " Tiada yang istimewanya mencapai kemenangan dalam ratusan pertempuran di ratusan medan perang, tetapi, mengalahkan musuh tanpa melepaskan peluru dan bersimbah darah, itulah kejayaan sebenar yang istimewa."

Situasi sekarang, pihak barat amat menguasai media dan maklumat.
Teknik counter-will dalam perang informasi sekarang banyak dimainkan secara cantik oleh pihak barat melalui berbagai media massa (CNN dll), termasuk berbagai mailing list Internet yang tersebar secara sangat effisien ke semua orang yang boleh mengekses internet.Strategi barat di medan perang informasi ini sangat hebat sehinggakan kita umat Islam pun terikut-ikut rentak & melodi yang dimainkan oleh mereka.

Jatuh bangun sesebuah negara atau individu juga banyak dimainkan oleh teknik information imperialism ini. Lihat saja isu EGM yang telah dicetuskan oleh TGNA hanya di blog beliau.Selepas itu, satu negara heboh dan kecoh tentang isu ini. Tak kurang juga dengan isu-isu lain yang dimainkan oleh media massa baik di dalam ataupun luar negara. Contoh yang sederhana, kanak-kanak atau remaja sekarang mungkin lebih berbangga jika makan KFC, mendengar muzik antarabangsa, atau melihat filem2 Barat. Kerana apa?? kerana iklan yang dimainkan media telah menjajah minda kita secara
psychology).

APA PATUT KITA BUAT?

1)
Mengkaji punca kejatuhan tamadun Islam. Apabila sudah dikenal pasti, sama-sama kita bina dan bangkitkan kembali punca yang menyebabkan kejatuhan tersebut.Saya ambil salah satu faktor antaranya keruntuhan akhlak. Jadi,bagi atasi masalah ini, semua pihak perlu kembali kepada agama. Bagaimana caranya??Kita bincang topik lain khusus tentang akhlak (^_~).>bacaan lanjut tentang tamadun disini

2)
Dalami ilmu strategi. Saya ambil contoh perang Khandak. Bagaimana hebatnya pemikiran Salman AlFarisi ketika itu yang mencadangkan supaya parit dibina yang mana dengan strategi itu islam menang dalam peperangan tersebut.Kesimpulannya,untuk memenangi sesuatu peperangan, tidak semestinya dengan pedang dan mempertaruhkan nyawa? Tapi satu perkara yang perlu untuk kita fahami ialah STRATEGI untuk menang iaitu melalui penelitian yang rapi, merangka dengan sistematik, mengatasi kelemahan, handal menggunakan peluang , dan bijak menjangka masa depan.

3)
Cuba kuasai isu dan update teknologi terkini.
Saya pun masih lemah dalam bab ni. Teknologi makin hari makin canggih sehinggakan tak sempat untuk update teknologi terkini. Kadang-kadang rasa dah terupdate dah teknologi terkini, tapi rupa-rupanya muncul pula teknologi yang lagi latest.Bab isu pula satu hal, kadang-kadang kalau tak baca akhbar dan iternet dalam sehari, dah tertinggal 2 3 isu penting.huhu..Jadi,sama-samalah kita tingkatkan tahap pembacaan kita dari semasa ke semasa agar kita tidak ketinggalan dalam pelbagai sudut.

Kesimpulannya, kunci kejayaan dalam perang informasi ini sebenarnya tak banyak. Penghasilan
manusia atau mukmin berkualiti yang berpengetahuan & keupayaannya menyebarkan kepada masyarakat melalui pelbagai sudut yang mampu ditembusi adalah kunci kejayaan yang utama.

Saya teringat dalam buku yang bertajuk
."Seni Perang Sun Tzu dan 36 Strategi", salah satu strateginya ialah "Kecepatan & Persiapan".Dalam strategi ini,Sun Tzu menyatakan bahwa kita harus mampu bertindak dengan kecepatan yang tinggi. “Bersandar apa adanya tanpa persiapan merupakan kejahatan terbesar, manakala persiapan terhadap kemungkinan yang muncul adalah kebijakan terbesar”. Bergerak dengan cepat bukan bererti mengerjakan secara tergesa-gesa. Sun Tzu juga mengatakan bahawa pasukan yang datang terlebih dahulu akan memperoleh kemenangan yang lebih besar dibanding dengan pasukan yang datang tergesa-gesa”.

Every change in human attitude must come through internal understanding and acceptance. Man is the only known creature who can reshape and remold himself by altering his attitude." -John C.Maxwell-

Wallahu 'Alam.

~Begin With The End of Mind~

Indahnya Syurga~ Azabnya Neraka

Posted by Syaheed on 28 October 2009 , under | comments (0)



Bismillahi Walhamdulillah

Seketika mentadabbur al-Quran terasa betapa nikmatnya segala pemberian dariNYA. Seusai solat maghrib tadi, seperti biasa amalan wajib sebagai seorang hamba untuk membaca surat cinta dariNYA. Perasaan takut meneyelubungi apabila membaca surah At-Tur ketika mana sampai ayat ke-14 hingga ayat ke-16 yang bermaksud :


"Dikatakan kepada mereka 'inilah neraka yang dahulu kamu mendustakannya."-14
"Maka apakah ini sihir?Ataukah kamu tidak melihat?"
-15
"Masuklah kedalamnya (
rasakanlah panas apinya); samada kamu bersabar atau tidak, sama saja bagi kamu.Sesungguhnya kamu hanya diberi balasan atas apa yang telah kamu kerjakan."-16

[ Seksanya neraka-gambar hiasan ]

Dan betapa indahnya terasa nikmat syurga apabila tiba ayat yang ke-17 hingga ayat yang ke-20 surah yang sama yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada dalam syurga dan kenikmatan"-17 "Mereka bersuka ria dengan apa yang diberikan Tuhan kepada mereka;dan Tuhan memelihara mereka dari azab neraka"-18 "(dikatakan kepada mereka), makan dan minumlah dengan rasa nikmat sebagai balasan dari apa yang telah kamu kerjakan."-19 "Mereka bersandar di atas hamparan yang tersusun dan Kami berikan kepada mereka pasangan bidadari yang bermata indah." -20 "Dan Kami berikan kepada mereka (didalam syurga) tambahan berupa buah bahan dan daging dari segala jenis yang mereka ingini."-22

[ Ini baru syurga dunia, bagaimana agaknya syurga disana nanti?]

Bagaimana keadaan kita nanti??adakah kita dapat merasai nikmat dan indahnya syurga??ataupun kita sebenarnya menempah tiket ke neraka??nauzubillah..
Hati sangat resah dan takut apabila memikirkan tentang perit dan seksanya azab neraka dan bertambah takut lagi apabila bergelar pemimpin yang mana perlu memikul amanah,sebenarnya sebelah kaki ini sebenarnya telah pun berada di neraka.Nauzubillah!

Seketika terfikir...
Hari ini, apa yang telah aku buat untuk Allah??

Siiru 'Ala Barakatillah

~Berjuang,berjuang & terus berjuang~

Bajet 2010: Dari Sudut Pandang Mahasiswa

Posted by Syaheed on 27 October 2009 , under , | comments (2)





Bismillahi Walhamdulillah

Pada 23hb yang lepas, Perdana Menteri merangkap menteri kewangan 1 telah membentangkan bajet 2010 yang bertemakan “1Malaysia, Kemakmuran Bersama”. Bajet 2010 ini merupakan bajet yang terakhir untuk tempoh RMK-9 sebelum kita melangkah masuk ke RMK-10. Walaupun buku ucapan bajet 2010 ini tebalnya sebanyak 55muka surat, namun saya cuba mencabar diri untuk membaca dan meneliti setiap butir –butir maklumat yang tertera walaupun banyak istilah-istilah ekonomi yang kurang difahami. Sekalung tahniah di ucapan kepada YAB PM atas pembentangan yang saya kira sedap mata memandang. Moga-moga pembentangan ini bukanlah seperti ‘cirit birit dalam berkata, sembelit dalam perbuatan’.

Bajet pada kali ini tidaklah segempak yang di sangka.Ia hanyalah sekadar pembentangan bajet tahunan yang biasa dibentangkan setiap tahun oleh mana-mana Menteri Kewangan 1 . Dan untuk bajet 2010 ini PM membahagikannya kepada 3 strategi iaitu :

1) Memacu Negara ke Arah Ekonomi Berpendapatan Tinggi

2) Memastikan Pembangunan Holistik & Mapan

3) Mengutamakan Kesejahteraan Rakyat

Saya tidak berminat untuk mengulas tentang 2 strategi yang awal. Akan tetapi, yang menarik minat saya adalah berkenaan dengan strategi untuk “Mengutamakan Kesejahteraan Rakyat”.

Antara perkara-perkara yang pada saya memberi ‘imbuhan’? kepada rakyat dan ‘penyedap hati’ YAB PM ialah:


1) Bayaran khas RM500 kepada penjawat awam bagi Gred 41 hingga Gred 54 dan setaraf dengannya serta pesara wajib kerajaan pada bulan Disember ini.

2) Pelepasan cukai individu ke atas yuran langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012.

3) Subsidi, insentif dan bantuan hampir RM2 bilion untuk membela nasib golongan petani dan nelayan.

4) Peruntukan lebih RM9 bilion untuk projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut serta projek lapangan terbang.

5) Peruntukan RM3 juta sebagai geran pelancaran penubuhan Tabung Kebajikan Penggiat Seni?? bagi memastikan kebajikan warga seni sentiasa terbela dan diberi perhatian.

6) Menganugerahkan Biasiswa Nasional kepada 30 pelajar terbaik di kalangan yang terbaik berasaskan kepada merit sepenuhnya. Penyandang Biasiswa Nasional ini akan melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor di dunia.

7) Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar yang berjaya menamatkan pengajian ijazah sarjana muda kelas pertama atau setaraf dengannya bermula tahun 2010.

8) Pakej "netbook", termasuk perkhidmatan jalur lebar percuma, kepada 100,000 pelajar universiti tempatan dengan bayaran RM50 sebulan untuk tempoh dua tahun bermula 1 Jan, 2010.

9) Perlindungan insurans dan takaful mikro untuk peniaga kecil-kecilan mendapat manfaat perlindungan dalam lingkungan RM10,000 hingga RM20,000 dengan premium serendah RM20 sebulan.

10) Semua kementerian dan jabatan kerajaan diwajibkan untuk menyediakan pusat penjagaan harian dan pendidikan anak-anak dengan setiap kementerian dan jabatan diberi peruntukan RM200,000 untuk penubuhannya.

11) Kadar cukai pendapatan individu maksimum dikurangkan daripada 27 peratus kepada 26 peratus berkuatkuasa tahun taksiran 2010.

12) Hampir 50,000 isi rumah miskin tegar yang berdaftar di bawah program eKasih dan 4,000 isi rumah Orang Asli yang telah dikenal pasti akan dibantu untuk mencapai matlamat sifar kemiskinan tegar. Peruntukan RM41 juta untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat Orang Asli.

13) Peruntukan RM224 juta kepada OKU untuk bantuan, melaksanakan Program Pemulihan Dalam Komuniti dan peruntukan RM174 juta untuk warga emas.

14) Kadar elaun kanak-kanak OKU di sekolah pendidikan khas kelolaan NGO dinaikkan daripada RM50 kepada RM150 sebulan bagi setiap orang mulai 1 Jan 2010.

15) Membina jalan luar bandar sepanjang 510km dan jalan kampung sepanjang 316km dengan peruntukan RM857 juta termasuk jalan di Kapit, Lawas dan Simunjan di Sarawak serta Kinabatangan, Kota Belud dan Keningau di Sabah.

Setelah di analisis dan di kaji, adakah benar bajet 2010 ini betul-betul menjamin KEMAKMURAN BERSAMA?? Adakah kerajaan betul-betul telus untuk menjaga KEBAJIKAN RAKYAT?? Jika benar..

1) Kenapa perbelanjaan mengurus menurun sebanyak 13.7% dari tahun lalu? .

2) Kenapa perbelanjaan untuk pembangunan juga mengalami penurunan sebanyak 4.4% atau RM 51.2 bilion berbanding RM 53.6% pada tahun 2008.??

3) Kenapa kerajaan memberi pelepasan cukai hanya dalam lingkungan RM500 juta tetapi dalam masa yang sama juga mengenakan bayaran RM50 untuk kad kredit utama dan RM25 untuk kad tambahan yang mana memberikan keuntungan lebih daripada RM400 juta daripada yuran kad-kad ini yang keluar daripada poket rakyat.??

4) Kenapa cukai hartanah dan yuran kad lebih tinggi daripada kebajikan yang di agihkan kepada rakyat melalui potongan dan pengecualian cukai??

5) Siapa yang menikmati kebajikan yang sebenarnya? Rakyat atau pemegang syarikat konsesi seperti PETRONAS, syarikat told an sebagainya?? – Subsidi utk petronas meningkat dari 20 billioan untuk tahun 2008 ke 22 billion pada tahun 2009.

6) Bagaimana hutang Negara boleh meningkat 18.3% daripada RM306.4 billion pada tahun 2008 kepada RM362.5 billion tahun 2009.??

7) Kenapa tiada peruntukan bajet untuk pertahanan dan keselamatan Negara??-sedangkan kes-kes jenayah semakin meningkat hari demi hari.

Dan yang paling saya terkesan ialah dengan pembentangan strategi untuk memperkasakan IPTA di mana kerajaan akan memberikan autonomi yang lebih kepada pengurusan kewangan melalui penubuhan anak syarikat. Saya sebenarnya sedikit ragu-ragu dengan strategi ini memandangkan di UIA telah pun lama menggunakan kaedah ini yang mana jika dilihat dan di perhati, kebanyakan kebajikan student & staff di abaikan semata-mata untuk mengaut keuntungan. Saya tidak nampak bagaimana dengan memberikan kuasa autonomi yg lebih kepada IPTA melalui penubuhan anak syarikat, akan lebih memperkasakan IPTA lagi malah mungkin akan memperkosakan lagi IPTA berkenaan.

Saya berpendapat bajet kali ini banyak yang menutup kegoyahan ekonomi Malaysia dari pandangan rakyat Malaysia. Ya!..setiap bajet mesti ada imbuhan & pelbagai keistimewaan namun rakyat telah sedar kepincangan ekonomi itu yang tidak mampu lagi di tutup oleh pemerintah.

Jika beginilah keadaan ekonomi dan urus tadbir kewangan yang di uruskan oleh pemerintah, nampaknya generasi akan datang ( kitalah mahasiswa ) terpaksa menanggung permasalahan yang diakibatkan oleh ketirisan seperti rasuah, kelemahan pengurusan serta ketamakan membolot khazanah negara.

Wallahu'alam

~Begin With The End of Mind~

Sumber Rujukan :

1) http://www.bloganwaribrahim.com/

2) Ucapan Bajet 2010

p/s : tadi kakak bagi mesej bagitahu jiran sebelah rumahnya ada kejadian sejadah solat.Allahuakbar!!

pp/s : Penulis sedang mencari peta dunia.Jika ada sesiapa yang dapat membantu pencarian ini amatlah saya alu-alukan.(^_^)

KeUNIKan Matematik!!

Posted by Syaheed on 07 October 2009 , under , , | comments (1)




Salam Optimis

Anda peminat matematik??Jika ya, kita berkongsi minat yang sama=)
Ketika melakukan lawatan sambil belajar ke pelbagai web-web yang menarik, saya terjumpa satu artikel berkenaan dengan matematik yana mana amat menarik minat saya dan suka untuk saya berkongsi bersama-sama dengan pembaca semua:) selamat berfikir!!(^_^)

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Hebat kan??

Tengok lagi bentuk simetri di bawah ini:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Lagi satu perkara..mungkin ada sesetengah dari anda pernah mengetahui perkara ini..iaitu berkenaan 100%..agak-agak kalau dalam exam anda mendapat markah 100%, semestinya andalah orang paling top dalam kelas anda..dan andalah orang yang paling di sayangi oleh guru anda..betul tak?

Bercakap tentang 100% ini, pernahkah anda terbayang bahawa anda akan mendapat pencapaian lebih dari 100%?

Kalau..

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

kita samakan dengan:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

Jadi, cuba kita kira perkataan HARDWORK, KNOWLEDGE & ATTITUDE :

H-A-R-D-W-O-R- K
8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

K-N-O-W-L-E-D-G-E
11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%

A-T-T-I-T-U-D-E
1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

Jika anda perasan, hardwork dan knowledge membawa peratusan yang agak tinggi..tapi yang lagi tinggi adalah attitude yang kalau kita translate bahasa melayu bermaksud AKHLAK..masyaallah, nak kata betapa pentingnya mempunyai akhlak..

Tapi ada lagi hebat!! iaitu perkataan LOVE OF GOD :

L-O-V-E-O-F-G-O-D
12+15+22+5+15+6+7+15+4 = 101%

Apa yang boleh saya simpulkan disini ialah : Jika 'hardwork' & ' knowledge' membuatkan kita dekat untuk mencapai sesuatu perkara..dan 'attitude' membawa kita kepada kejayaan itu, maka, hanya dengan kasih sayang ALLAH akan membuatkan kita berada pada ranking paling top ..sama-sama kita fikirkan.

Saya teringat perbincangan dengan seorang lecturer berkenaan mentaliti kelas pertama (1st class mentality) yang mana katanya, ciri-ciri yang perlu ada pada orang yang bermentaliti 1st class ni ialah :> 1) ILMU 2) AMAL 3) AKHLAK.

Dan itulah sebenarnya ajaran islam..hebatnya Islam ini kerana adanya penerapan nilai akhlak yang mana dengan akhlak lah yang membezakan kita dengan orang bukan islam..cuma zaman sekarang semuanya sudah terbalik..Muslim sekarang sudah tidak berakhlak malah orang bukan islam lebih berakhlak dari orang islam ( perlu di bezakan antara muslim dan mukmin ).

Betapa Allah amat menitik beratkan akhlak yang mulia sehingga mengutuskan pesuruhNYA semata-mata untuk menyempurnakan akhlak..sama-sama kita renungkan..

siiru 'ala barakatillah

p/s : cuba anda bayangkan apa akan jadi kepada dunia bilamana semua orang mempunyai akhlak yang mulia (^_^)

~HIDUPLAH UNTUK MEMBERI~

Boleh ke Jadi GENIUS??

Posted by Syaheed on 06 October 2009 , under , , | comments (0)





Bismillahi Walhamdulillah

Apa yang anda terfikir bilamana terdengar atau terbaca saja perkataan genius?? Pastinya kita tergambar di dalam benak fikiran kita bahawa orang genius ni adalah orang yang bijak dan hebat. Bagaimana sebenarnya genius terhasil??

Baru-baru ini saya ada membeli satu ebook berkenaan sistem genius.Satu kajian dan perkongsian yang agak menarik dari penulis ebook berkenaan yang menggelarkan dirinya BudakJahatPandai.

MAKSUD GENIUS ??

Mengikut beberapa kamus yang saya rujuk, genius bermaksud mempunyai kebolehan atau pengetahuan yang luar biasa terhadap sesuatu perkara. Jadi, jika mindset kita mengatakan genius hanyalah berkait dengan akademik sahaja adalah salah. Sebagai contoh, seorang makcik penyapu sampah mempunyai kemahiran luar biasa dengan mampu menyapu beberapa kawasan dalam masa sekejap sahaja dan hasilnya sangat bersih.Makcik tersebut mempunyai kemahiran dalam menentukan cara memegang penyapu dengan betul dan menggunakan jenis penyapu yang tepat untuk permukaan lantai yang berlainan. Adakah makcik ini genius? Ya! beliau genius kerana beliau mempunyai kemahiran luar biasa.

Untuk bergelar genius, anda boleh menjadi apa dan sesiapa saja yang anda mahukan. Anda boleh bergelar genius dalam apa jua bidang kerana genius tidak terikat langsung dengan pencapaian akademik. Anda boleh menjadi genius..Semua orang boleh jadi genius..yang penting, MIND SETTING!!

SEL NEURON

Sel ini adalah sangat penting peranannya dalam membantu sistem pembelajaran kita.Semakin banyak sambungan di antara sel neuron, semakin kuat dan laju sistem pembelajaran kita.

Hasil kajian menyatakan bahawa terdapat lebih 10 billion sel neuron dalam otak kita..masyaallah..dan setiap satu sel boleh menyambung kepada lebih dari satu sel. Ini bermakna bahawa satu sel menyambung kepada 10 billion sel yang lain. .Potensinya sangat tidak terhingga..Mengikut kajian juga mengatakan bahawa setiap kali kita mempelajari perkara baru, sel neuron akan berhubung. Akan tetapi, sel ini tidak akan berhubung jika kita tidak faham apa yang kita pelajari. Makna kata kita hanya menggunakan sel beuron yang sudah sedia berhubung. Yang sedihnya, maklumat dalam sel neuron kita tersebut mungkin hilang. Dahla kita tak faham, maklumat dalam sel pula hilang. Jadi, penyelasaiannya, saya cadangkan kepada diri saya juga kepada anda beberapa langkah untuk merancakkan sel neuron kita.

1) Pelajari atau berfikir perkara baru

Setiap hari,cuba baca surat khabar untuk mendapatkan berita dan mengemaskini maklumat baru dalam minda kita kerana dengan mempelajari perkara baru akan merancakkan sambungan sel neuron dalam otak kita. Jadi ,dalam sehari tu, cubalah untuk berfikir pro dan contra sesuatu perkara kerana dengan berfikirlah boleh membantu kita merancakkan sambungan sel neuron.

Apabila bercakap tentang berfikir ini, saya teringat cetusan seorang sahabat tentang menjadi brainstormer yang baik.. Ya! dengan latihan berfikirlah , idea-idea gila dapat di keluarkan. Kalau kita tak latih diri sendiri atau diri seseorang untuk menjadi brainstormer yang baik, sampai bila pun kita atau seseorang itu tak dapat jadi brainstormer yang baik lagi hebat..jadi,cubalah ajak seseorang untuk menjadi teman berfikir dan brainstorm anda bagi sama-sama merancakkan sel neuron.berlatihlah!!

2) Makan makanan seimbang
3) Senaman untuk dapatkan oksigen yang maksimum. ( bab ni saya byk ponteng (^_
^)

Apabila kita bercakap berkenaan genius ini, tidak dapat tidak kita tak dapat lari dari memperkatakan tentang manusia yang paling genius atas muka bumi ini iaitu Nabi Muhammad S.A.W..Baginda seorang genius yang pakar dalam pelbagai bidang. Beliau pakar strategi perang, undang-undang negara, pandai berdiplomasi,pakar dalam ilmu politik dan lain-lain.Untuk lebih lanjut, anda boleh cuba membelek buku yang bertajuk "Genius Muhammad bin Abdullah" terbitan PTS.

Penting ke jadi genius ni?? Ya! Tiadalah yang lebih penting lagi selain dari untuk kepentingan ISLAM.

Saya akhiri entri pada kali ini dengan meninggalkan kata-kata dari beberapa orang pemikir-pemikir barat berkenaan genius .

Minat melampau adalah keturunan genius.~Tony Robbins~

Genius adalah kebolehan mengeluarkan hasil yang memberangsangkan hasil dari latihan. ~Bernard Berenson~

Genius adalah kebolehan menjadikan perkara yang sukar kepada perkara yang senang dan mudah.~C.W. Ceram~

Tiada manusia genius yang tidak membuat kerja gila.~Seneca~

Saya meletakkan segala genius dalam kehidupan, dan saya meletakkan bakat dalam pekerjaan.~Oscar Wilde~

Genius pada saya adalah melakukan perkara luar biasa pada perkara yang di benci kerana semua orang boleh melakukan yang terbaik pada perkara yang mereka suka.~Clint Eastwood~

Wassalam

p/s : sering terlintas di benak fikiranku " apalah yang aku dah sumbang untuk Islam setakat hari ini..apakah yang sudahku buat untukNYA"..huhu

~ERTI HIDUP PADA MEMBERI~