Aquasprite Theme Demo

TEMAN..satu penilaian semula

26 February 2009 , Posted by Syaheed at Thursday, February 26, 2009




Salam optimis,

Alhamdulillah & selawat ke atas Nabi s.a.w. Segala puji bagi Allah yg telah menyempurnakan nikmatnya yg teragung kpd kita iaitu Iman & Islam.Jika seseorang itu di kurniakan dgn harta yg memenuhi langit & bumi tetapi tiada iman maka malanglah nasibnya.Maka kita hendaklah bersyukur dgn sebenar syukur kerana ini ialah perintahNya.

Firman Allah :
"Sekiranya kamu syukur nescaya aku tambahkan nikmat ku ke atas mu dan jika kamu kufur tunggulah azab ku yg pedih."

Naluri manusia memerlukan teman.Jika tiada teman maka hilanglah salah satu nikmat kehidupan.Teman yg akrab mempunyai pengaruh yg besar dlm jiwa & fikiran seseorang. Kalau teman nya seorang yg beriman maka ianya menyebabkan keridhaan Allah terhadapnya. Jika temannya itu melalaikan dari Allah maka ia merupakan satu kerugian yg sangat besar. Dalam pergaulan, kita harus berhati-hati & perlu memilih siapakah teman kita krn natijahnya sangat besar.

Firman Allah :
"Pada hari itu teman akrab satu sama lain akan menjadi musuh kecuali org yg bertaqwa.Hai
hamba ku, pada hari ini kamu tidak perlu khuatir dan tidak perlu bersedih hati."
(Az Zukhruf A:67)

" Dan ingatlah hari disaat org yg zalim menggigit tangannya (krn menyesal) seraya berkata," Alangkah baiknya jika aku dulu menempuh jln bersama rasul. Betapa celakannya kamu ini.Alangkah baiknya jika aku tidak menjadikan si fulan sebagai teman karibku. Dia sesungguhnya telah menyesatkan aku dari Al Quran setelah ia datang kpd ku. Dan syaitan itu memang tidak pernah mahu menolong manusia." (Al Furqan A:27~29)

Namun begitu Islam tidak meyuruh kita dari memencilkan diri dari masyarakat.Walaupun kadangkala kita di hadapkan dgn karenah mereka yg menyakitkan tetapi itu tidaklah menjadi sebab kita mesti membenci & menjauhkan diri dari mereka. Hadis Nabi s.a.w :

"Org mukmin yg bergaul dgn org lain & tabah menghadapi gangguan mereka lebih baik
dari org mukmin yg tidak bergaul dgn org lain & tidak tabah menghadapi gangguan mereka."
(HR Tirmizi)


Tambahan lagi fadhilatnya begitu besar utk mereka yg saling menyayangi & menghormati satu sama lain semata-mata krn Allah.Tetapi kita kenalah faham sesungguhnya Allah tetap mengharamkan pergaulan antara lelaki & perempuan yg bukan mahramnya. Hadis Nabi s.a.w :
" 2 org yg saling berkasih-sayang di antara satu sama lain demi krn Allah, meskipun dlm
keadaan tidak saling bertemu, maka di antara 2 org itu yg paling di sayangi oleh Allah ialah yg paling menyayangi kawannya." (HR Thabrani)

Dlm memilih teman maka usahakanlah supaya kita dpt mencari mereka yg berakhlak mulia krn sifat manusia lebih cepat terdorong membuat keburukan dari kebaikan. Hadis Nabi s.a.w
" Kawan yg baik ibarat org yg memakai minyak wangi, jika engkau tidak memperolehi sesuatu darinya, sekurang-kurangnya engkau mendapat bau harumnya. Dan kawan yg buruk ibarat tukang besi, walaupun engkau tidak terkena hangusnya, sekurang-kurangnya engkau terkena asapnya." (HR Abu Daud)

Barangsiapa yg menyerupai sesuatu kaum sesungguhnya dia dari golongan tersebut. Kalau tidak
dapat mencari kawan yg baik maka kita sendirilah yg seharusnya memulakan kebaikan. Untuk
mengetahui mengenai kedudukan seseorang, maka perhatikan lah mafhum hadis di bawah ini.
"Kawan yg baik ialah apabila kamu lihat wajahnya teringat Allah, apabila dengar percakapannya menambahkan kefahaman agama dan apabila lihat gerak-gerinya maka teringatkan mati."
(Fadhilat zikir)

Perhatikan lah dgn siapakah kita bergaul selama ini.Semoga Allah memperbaiki diri kita dgn mengurniakn taufiknya utk kita tingkat iman & amal kita serta kita dapat saling nasihat menasihati antara satu sama lain dgn kasih-sayang.

Jazakallahu khairan.

~berjuang..berjuang & terus berjuang~

Currently have 0 comments: