Aquasprite Theme Demo

Cara Menukar Template Blogspot

26 May 2009 , Posted by Syaheed at Tuesday, May 26, 2009




"Shahidat, ajar akak macam mana nak tukar layout blog akak"

"Dik,tolong buatkan blog untuk akak leh?Nanti akak bayar"

"Shahidat free tak?Nak minta tolong ajar macam mana nak cantikkan blog"


Inilah antara permintaan dari kakak-kakak dan juga sahabat-sahabat untuk saya mengajar mereka cara-cara untuk menukar layout sekaligus mencantikkan blog..Disebabkan kekangan masa,saya terpaksa menolak dan menangguh permintaan sahabat-sahabat saya.Minta maaf semua.

Bagi tidak mengecewakan mereka, disini,suka untuk saya kongsikan sedikit ilmu tentang cara-cara untuk menukar template blogspot dengan harapan dapat menunaikan permintaan sahabat-sahabat juga sebagai ilmu untuk pembaca sekalian.

Seperti yang kita sedia maklum,blog adalah ibarat rumah kita.Apabila dikatakan rumah,tentunya kita ingin melihat rumah kita cantik dan kemas.Sebenarnya,banyak cara yang dilakukan untuk membuat blog menjadi lebih cantik, diantaranya dengan menambah elimen-elimen dan juga dengan mengganti template blog. Jika kita mengganti template dengan template yang sudah disediakan blogger maka itu adalah cara yang paling mudah, kita pilih dan disimpan terus jadi. Namun template yang disediakan sangat sedikit dan penampilanya juga standard, sehingga kita seringkali mencari template lain yang lebih cantik, kerana sekarang banyak web2 dan blog2 yang menyediakan template yang cantik.

Menukar template bukanlah semudah yang di sangkakan kerana kesannya,kita akan kehilangan beberapa elemen dan widget-widget yang menarik dalam layout yang sebelumnya.Di sini, ingin saya jelaskan beberapa langkah yang perlu di ambil sebelum menukar layout baru.

Pertama
anda harus membackup dulu template anda yang lama.Caranya, anda masuk ke menu "Layout --> Edit HTML", terus klik link bertuliskan "Download Full Template" terus simpan file yang diberikan.

Kedua
,anda perlu backup elemen-elemen atau widget-widget yang dah pernah anda pasang sebelum ni, caranya >>masuk ke menu "Page Element", disitu kan banyak element-element yang sudah anda pasang, dibawahnya ada link bertuliskan "edit" klik link-link tersebut satu persatu, copy isi dari element itu dan simpan dalam notepad. Kalau anda dah ganti template dan ingin memasang element-element tersebut tinggal copy dari notepad dan letakkan di "add page element".

Ketiga,
jika template dan element-element sudah di backup, langkah seterusnya ialah mengupload template yang sudah anda download. Biasanya file template yang di download berbentuk "XML" tapi kadang-kadang ada juga yang berbentuk "zip atau rar".Jika begitu, anda harus mengekstraknya terlebih dahulu sehingga dapat file berbentuk "xml". Kemudian cara menguploadnya, Kembali ke menu "Edit HTML", disitu ada button "browse" .Klik button tersebut dan cari file template yg anda download tadi dan pastikan yang berformat XML, setelah itu terus klik button "upload".

Keempat,
biasanya kita akan mendapat pengesahan bahawa segala widget-widget kita akan dihapuskan.Abaikan sahaja. Klik button "Confirm & Save".Selesai.Anda akan melihat blog anda berwajah baru:)

Di sini, suka untuk saya kongsikan beberapa web yang menyediakan template-template yang menarik. Pilihlah mengikut citarasa anda.

1) http://btemplates.com/
2) http://www.pyzam.com/
3) http://www.blogspottemplate.com/
4) http://blogspottemplates.blogspot.com/
5) http://www.finalsense.com/services/blog_templates/

dan banyak lagi..nak senang, tanya sahaja pakcik google, nanti dia akan keluarkan list web-web yang sangat banyak. Haa..Lu pilihlah sendiri.hehe..Selamat mencuba (^_^)

wassalam

p/s : sebarang pertanyaan,leh tinggalkan kat komen atau pun kat shoutbox.

pp/s : Blog yang cantik dan kemas memang bagus, akan tetapi lagi bagus kalau sentiasa update bagi mengelakkan blog kita bersawang . Seperti juga rumah, cat baru pun tak guna juga kalau kita tinggalkan rumah buat sekian lama tanpa penghuni.(^_^)

~Begin with the End of Mind~

Currently have 0 comments: