Aquasprite Theme Demo

Rentak perjuangan

12 April 2009 , Posted by Syaheed at Sunday, April 12, 2009


“ Irah dah ok demam?” Tanya aku pada sahabat yang amat ku sayangi ini. Sudah lama aku tak bertanya khabar, makan dan beraktiviti secara berjemaah dengannya dek kerana begitu sibuk dengan exam dan kerja gerakan..Rasa sedikit kekesalan di jiwa kerana sikapku yang kurang mengambil berat terhadap sahabat.

“ Ana dah ok Ya,terima kasih datang melawat.” Jawabnya dengan senyuman yang tak pernah lekang dibibir.Aku begitu kagum dengan sahabatku yang bernama Munirah ni.Dia punya semangat yang luar biasa sekali..

“ Zah, 10 tahun akan datang agak-agak anti ada kat mana?” tanyaku pada Irah semasa kami makan bersama di café mahalah sebulan yang lepas.

“ Wallahu’alam..Perancangan ana lepas grad ni memang nak terus sambung Master dalam bidang yang ana amik ni. Ana nak betul-betul pakar dalam bidang Quran Sunnah ni demi dakwah Islam kita ni Ya.” jawabnya ringkas dan penuh semangat.

Aku begitu teruja dengan semangat sahabatku ni. Beliau punya cita-cita yang tinggi demi melihat Islam kembali gemilang. Semangatnya tak pernah luntur dan beliau tak pernah mengalah dalam setiap ujian yang menimpaNYA kerana dia yakin semua itu adalah tanda kasih sayang Allah padanya.Irah hanyalah insan biasa tetapi punya keyakinan dan semangat yang luar biasa.

“ InsyaAllah Irah,ana doakan moga segala perancangan anti di permudahkanNYA. Kita punya cita-cita yang sama untuk kembalikan kegemilngan Islam walaupun bidang kita berbeza.” Balasku menyokong jawapan Irah.

Aku dan Irah punya minat yang sama dalam segenap segi. Aku mula mengenalinya 2 tahun yang lalu.Kami di ikat oleh satu ikatan aqidah yang mana pertalian ini adalah lebih hebat dan utuh dari pertalian darah. Kami sama-sama menerima manhaj tarbiyah yang sama. Walaupun bidang dia Quran Sunnah dan aku Quantity Surveying, tetapi kami sama-sama dalam bidang QS.Aku bertuah dapat mengenali dan berjuang bersamanya.

“ Zah, apa pendapat anti dengan keadaan gerakan kita sekarang?” tanyaku lagi semasa kami tengah berehat sementara menantikan murabbi kami datang untuk bagi pengisian rohani kepada kami.

“ Gerakan kita ni ana tengok dah sangat hebat dan konkrit dah dari segi system. Cuma penggerak gerakan itu yang bermasalah.Ana nampak masih ramai lagi yang bergerak dengan pemikiran yang lama. Semua benda hanya tunggu pimpinan suap je. Takut untuk menerima pembawaan asing ke dalam gerakan.Takut untuk berubah. Sedangkan situasi & keadaan dunia sekarang bergerak dengan laju. Kalau kita lambat bergerak, kita akan ketinggalan, dan gerakan kita akan terkebelakang. Syarikat-syarikat di luar sana dah banyak kali menukar strategi pengurusan untuk inline dengan situasi semasa. Tetapi kebanyakan gerakan masih lagi lemah dari segi pengurusannya.” Irah menjawab dengan seriusnya.

“ Hmm,ana setuju dengan anti. Lemah takpe.tapi kita jangan biarkan kelemahan tu menghancurkan gerakan. Kita perlukan usaha dan perancangan yang betul-betul serius dan berstrategi dan kita kena pastikan setiap perancangan tu terlaksana dengan baik. Kita kena ingat, setiap kerja ada yang important but not urgent, ada yang urgent but not important,dan kadang-kadang not urgent but important.” Aku pula semakin bersemangat berbicara selepas membaca buku ‘First Things First” tulisan Stephen R.Covey.

Aku dan Irah semakin membudayakan aktiviti brainstorming bersama kerana dengan brainstorming lah dapat menjana pemikiran kreatif dan kritis kami..Setiap minggu, kami berjanji untuk menghabiskan sebuah buku seorang. Dan selepas itu, kami akan berkongsi hasil bacaan kami melalui aktiviti bedah buku. Hobi ini kami mula praktikkan setahun yang lalu selepas menerima suntikan semangat dari Murobbi kami yang begitu menekankan budaya membaca.

Ustaz Hasrizal meninggalkan seketika kuliah-kuliah kerana ingin menambahkan ilmu dengan membaca.

Umar al-Khattab menyebut, “Tafaqquhlah sebelum kamu memimpin”.

Kebanyakan ahli gerakan, apabila sudah terlibat dengan gerakan, nilai fundamental kurang di tekankan.Bacaan quran tidak dijaga. Soal tajwid entah ke mana.Thaqafah tak ditambah.Isu semasa tak ambil tahu.Tak mampu untuk mengimamkan solat jenazah.Apa bezanya kita dengan orang lain?Betulkan kalau saya salah.Ini merupakan satu tamparan maut buat kita sebagai ahli gerakan terutamanya buat diri aku yang masih banyak kurangnya dan perlu di polish dan di servis lagi setiap masa.

“ Zah, ana tengok ramai ahli gerakan yang masih mempunyai inferiority complex. Tak mempunyai keyakinan untuk bangunkan diri menjadi pendakwah dan pemimpin masyarakat.” Provoke ku kepada Irah.

“ Ana pun rasa macam tu. Mereka begitu merendah diri sehingga mengabaikan kualiti yang perlu ada pada diri seorang dai’e. Ana respek kepada orang hebat tetapi merendah diri dengan kelebihan yang ada. Tetapi ana sangat suspek dengan orang yang merendah diri ini tetapi takde usaha untuk majukan diri dan mencipta sejarah untuk diri sendiri..” Jawab Irah menyokong provokasiku.

“ Jom! kita ciptakan satu sejarah untuk kita tinggalkan dalam gerakan ni,nak?.” Cadangku.

“ hmm, best gak tu. Ana cadang kita berdua cuba wujudkan suasana membaca di kalangan sahabat-sahabat. Kita membudayakan suasana membaca..Nanti kita kongsi la bersama-sama ilmu yang kita dan mereka dapat dari bacaan.Alaa..kita wat aktiviti bedah buku macam yang selalu kita wat bersama tu.ok tak?”Irah bagi cadangannya.

“Haa,terbaik sangat tu! Kita sama-sama bangkitkan semangat sahabat-sahabat lain untuk banyakkan membaca.Kan tagline ustaz Syaari, “READ, YOU’LL CONQUER THE WORLD”..Bila dah banyak ilmu, barulah kita boleh bawa dakwah Islam ni dengan efektif,Insyaallah.”Sokongku lagi dengan begitu bersemangat.

“ZAH!ZAH!” panggil Irah.

“ Eh!” aku terkejut. Rupa-rupanya aku tengah mengelamun teringat memori dan janji-janjiku bersama Irah.

“Haha,sori Irah.datang nak lawat Irah,tapi datang mengelamun pulak.haha”aku tergelak.

“ Irah rehat la.. Jangan lupa makan nasi yang Ya beli ni ye.Ya mintak maaf ye Irah coz Ya lambat datang jenguk Irah.Ya sibuk sikit dengan aktiviti gerakan sejak kebelakangan ni. Pasal perancangan kita tu, kita start nanti buka short sem ye.”Terangku sambil memicit kepala Irah yang sedikit pening.

“ Takpe la Ya. Irah paham kondisi Ya sekarang. Irah selalu doakan moga Allah mudahkan segala gerak kerja Ya. Kita buat kerja kerana Allah. Penat lelah kita DIA bayar kat sana nanti. Yang penting kita ikhlas.Irah sakit ni pun hasil sentuhan kasih sayang DIA..” terang Irah dengan tenangnya.

“ hmm, betul tu Irah.Yang pasti, kita hanya memohon tanpa putus agar Allah memberkati usaha dakwah kita dan menjadikan ini sebahagian daripada amal yang soleh dan diberikan kekuatan untuk menghadapi apa jua cabaran dalam perjuangan ni.InsyaaAllah….Ya nak kena balik dulu ni.Ada meeting petang ni.Insyaallah,ada masa Ya datang lagi. Kalau ada apa-apa, jangan lupa mesej Ya ye.”aku berkata-kata sebelum pulang.

Dalam gerakan ni, ukhuwahfillah sangat bererti. Tanpa kosa kata ini, hidup dalam gerakan tidak mempunyai nilai, umpama pokok tanpa buah,irama tanpa lagu. Nilai Ukhuwahfillah inilah memberikan kita kemanisan dalam jerit perih berdakwah serta membenamkan keyakinan terhadap citra perjuangan.


~Berjuang,berjuang & terus berjuang~

Currently have 0 comments: