Aquasprite Theme Demo

Unity Government vs Unity Jemaah

26 June 2009 , Posted by Syaheed at Friday, June 26, 2009

Salam optimis,

Apabila menyentuh isu UG ni,saya sebenarnya tidak berkeinginan untuk merespon pun memandangkan isu ini pun sudah ditutup oleh PR itu sendiri..Akan tetapi, hati terpanggil untuk mengulas dan memberi pandangan dari sudut pandang seorang mahasiswi ketika mana saya terbaca respon dari mufti Perak tentang isu ini yang mana menjadi muka hadapan akhbar Utusan Meloya hari ini (25 Jun).

Secara dasarnya, gagasan ataupun idea yang di cetuskan oleh TGAH sememangnya sangat bernas dan cantik sekali untuk di laksanakan di Malaysia ini secara totalnya.Akan tetapi, idea atau gagasan ini terpaksa di lupakan atau di tangguh dahulu pelaksanaannya bilamana melihatkan factor masa yang sangat tidak sesuai disebabkan oleh factor pimpinan tertinggi UMNO itu sendiri yang diketuai ole YAB Najib.

Jika di imbau kembali, gagasan ini mula di cetuskan ketika mana UMNO masih lagi di terajui oleh Pak Lah yang mana ketika itu beliau sangat lemah dan goyah kerana telah hilang kepercayaan serta telah ‘jatuh thiqah’oleh orang UMNO sendiri. Mungkin, jika Pak Lah masih lagi memegang tampuk pemerintahan pada hari ini, tidak mustahil idea UG ini telah pun berjaya direalisasikan.

Malangnya,UMNO serta Malaysia kini sedang di terajui oleh YAB Najib yang mana kita semua sedia maklum, PM kita ini seorang yang sangat licik dan bijak dalam percaturan politik. Kehebatannya terserlah bilamana sehingga hari ini, Najib masih lagi hidup bebas sebebasnya tanpa disabitkan langsung dengan kesalahan membunuh Altantuya..Isteri PM juga tidak kurang hebatnya. Saya amat terkejut bilamana melihat koleksi video di YOUTUBE yang membongkar siapa sebenarnya Rosmah Mansur ini yang mempunyai pelbagai agenda yang tersembunyi. Anda boleh melihatnya disini. Nak percaya atau tidak,itu perkara kedua.

Faktor kedua mengapa gagasan UG ini tidak dapat direalisasikan adalah kerana faktor rakyat itu sendiri.Rakyat sememangnya sudah muak dan jelek dengan UMNO ni. .Buktinya kita lihat peristiwa Tsunami Politik 8Mac yang lepas, menunjukkan kebencian rakyat terhadap BN begitu jelas. Jadi,Najib mengambil kesempatan ini untuk membangkitkan kebencian rakyat terhadap PR dan PAS khususnya dengan menimbulkan pelbagai polemik politik berkenaan UG ini..

‘Ala kullihal, tentang isu UG ini, saya secara dasarnya sangat bersetuju dengan idea yang dicetuskan oleh Presiden PAS ini kerana ia sememangnya akan memberi impak positif dan keuntungan yang besar kepada rakyat Malaysia.Cuma, MASANYA belum lagi sesuai untuk dilaksanakan sekarang..

Diharap mufti Perak usahlah begitu kecewa dengan penolakan UG ini. Suka untuk saya memetik kata-katanya :

‘‘Saya sebenarnya amat berharap benda ini (kerajaan perpaduan) jadi (kenyataan) sebab saya sendiri memperjuangkan supaya masyarakat Melayu dan Islam ini bersatu.

Insyaallah, Melayu dan Islam akan bersatu tapi bukan dengan cara ini (UG) kerana jika dilaksanakan sekarang, saya kira banyak mafsadat dari maslahahnya.Harap Mufti dapat bertenang dan banyakkan berdoa agar Allah menyatukan hati Umat Islam ini.Ameen.

Bilamana kita menyebut tentang UG ni, saya berpendapat, sememangnya sangat mustahil untuk dilaksanakan melihatkan situasi dan kondisi Malaysia sekarang lebih-lebih lagi untuk bekerjasama dengan UMNO..

Cadangan saya, PAS kuatkanlah hubungan dan jalinan perjuangan bersama NGO-NGO Islam yang berpengaruh di Malaysia seperti ABIM dan JIM. Dalam erti kata yang lain, Unity Jemaah (UJ) tanpa mengkesampingkan peranan PAS dalam PR. Rakyat Malaysia bukan sahaja perlu disedarkan dengan kesedaran politik, malah kesedaran kepentingan ilmu dan agama itu juga adalah sangat penting..

Saya tidak nafikan, PAS sememangnya menitik beratkan tentang kesedaran ilmu dan penyebaran dakwah yang meluas. Akan tetapi,alangkah indahnya jika dapat disatukan gerak kerja tersebut bersama sahabat-sahabat ABIM dan JIM.

Sebagai contoh, PAS menfokuskan peranannya mendidik rakyat Malaysia tentang kesedaran politik Islam.

ABIM pula memacakkan pelbagai aktiviti fokus kepada kepentingan ilmu-ilmu asas dalam tradisi Islam seperti Tafsir, Mustalah al-Hadis, Ilmu Kalam dan Mantiq. Ini kerana cabaran-cabaran baru terutama dalam bentuk pemikiran terhadap umat Islam amat berkait dengan disiplin-disiplin ini.

Secara generalnya, PAS sememangnya mampu untuk melaksanakan kesemuanya. Akan tetapi,jika dilihat secara reality yang ‘real’nya, susah untuk PAS memberikan sepenuh perhatian dalam pelbagai sudut seperti yang telah disebut di atas.

Jadi,cadangannya, harap PAS menghulurkan tangan ‘perpaduan’ kepada mana2 ‘jemaah’ yang berkaitan untuk merancang strategi dan pelaksanaan dalam usaha untuk membina kesedaran politik, agama juga kepentingan ilmu kepada seluruh rakyat khususnya umat melayu Islam seterusnya menjatuhkan kerajaan UMNO dan BN..

Sememangnya,untuk membina khilafah Islam bukanlah mudah. Ia memerlukan tahap dan marhalahnya tersendiri. Bermula dari individu Muslim>Keluarga Muslim>Masyarakat Muslim>Negara Islam sehinggalah kepada Khilafah yang telah lama hilang dari ingatan kaum Muslimin di dunia ini..

Seperti kata Presiden CAP iaitu S.M Idris:

“ For you to create an Islamic State you must create an Islamic Society first”

Saya kira inilah masanya untuk jemaah Islam bersatu (UJ) bagi meruntuhkan kekufuran bukan sahaja di Malaysia malah di serata dunia.

Kepada semua mahasiswa terutamanya yang bergelar aktivis, ayuh sama-sama kita perkasakan budaya ilmu..Cabaran-cabaran yang mendatang semakin hari semakin hebat terutamanya yang berbentuk pemikiran yang berjangkit masuk ke dalam kehidupan masyarakat Islam, yang mana menggegar dan menggoyahkan tiang aqidah kita. Hanya dengan pemerkasaan ilmu sahaja dapat menangkis dan mencegah virus ini daripada menular.

“Change will not come if we wait for some other person or some other time. We are the ones we've been waiting for. We are the change that we seek. (Barack Obama)
... our purpose in founding our state was not to promote the happiness of a single class, but, so far as possible, of the whole community. Our idea was that we were most likely to justice in such a community, and so be able to decide the question we are trying to answer. We are therefore at the moment trying to construct what we think is a happy community by securing the happiness not of a select minority, but of a whole. (Plato)
Siiru 'ala barakatillah.

~Berjuang,Berjuang & Terus Berjuang~

Nur Shahidat Mohamed
Timb Exco,
Sekretariat Penerangan Maruf Club UIAM

Currently have 0 comments: