Aquasprite Theme Demo

Jangan hanya membela SIS

13 June 2009 , Posted by Syaheed at Saturday, June 13, 2009

Berikutan usul tentang pengharaman NGO Sister In Islam (SIS) oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS) pada Muktamar ke 55 tempoh hari, pelbagai reaksi negatif juga positif yang telah di lontarkan oleh pelbagai pihak.

Ada pihak yang menawarkan untuk menjadi orang tengah bagi PAS dan Sister In Islam berdebat.

Ada juga yang mencadangkan SIS ini tidak diharamkan tetapi hanya di tukar perkataan Islam kepada yang lebih sesuai.

Dan ramai lagi yang mengkritik dengan pelbagai cadangan juga tohmahan.

Saya sedikit gusar apabila banyak respon negatif yang di lemparkan khususnya kepada parti PAS itu sendiri dan dalam masa yang sama seperti membela NGO Sister In Islam ( SIS ) ini . Dalam keadaan ini, jika saya berada di situasi SIS sekarang,saya merasa begitu terharu dengan pembelaan dari pelbagai pihak khususnya dari orang agama.

Saya tak hairan jika Tun Mahathir yang mengkritik usul dari PAS ini kerana anaknya Marina sendiri yang terlibat dalam SIS. Tetapi saya cukup sedih kerana yang mengkritik itu adalah dari orang agama sehingga melabelkan PAS itu bersifat 'kuku besi' dan lebih teruk lagi mengkritik secara terbuka agar Dewan Ulama dibubarkan. Sesungguhnya kenyataan seperti itu akan memberi sedikit kesan buruk kepada Islam itu sendiri dan dalam masa yang sama seperti mengangkat martabat SIS.

Apa yang saya faham, usul yang dicadangkan oleh PAS Shah Alam adalah supaya Sister In Islam yang membawa aliran Islam Liberal ini di siasat dan di selidik oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan sekiranya SIS terbukti bertentangan dengan Syariat Islam,maka Majlis Fatwa hendaklah mengharamkan pertubuhan tersebut.

Saya sangat bersetuju dengan kenyataan dari setiausaha GAMIS, Siti Nurul Munawirah Mohd Roslan yang menjelaskan bahawa :

"Kami (SIGMA) memahami tindakan Pas (Parti Islam SeMalaysia) itu adalah susulan
kedegilan dan keangkuhan SIS (Sister In Islam) untuk membuka ruang penghujahan yang adil untuk mencari kefahaman Islam sebenar. Pandangan Pas amat kami sokong, namun begitu SIS masih ada peluang untuk tidak diharamkan iaitu apabila mereka bersedia berubah, Pas wajar membuka pintu kerjasama pula,” jelas beliau panjang lebar.

Saya bimbang dalam keghairahan kita mengkritik, di sana ada pihak yang sedang mentertawakan kita umat islam. Sesungguhnya Yahudi tidak pernah berhenti berusaha untuk menghancurkan Islam.

Teringat ucapan dari
Theodore Hertzel ( pencetus idea penubuhan negara Yahudi ), beliau ada mengatakan dalam ucapannya ketika Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland pada tahun 1987 :

"misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran"


Sememangnya memberi kritikan itu tak salah tetapi cara dan medan yang digunakan untuk mengkritik itu mungkin salah.

Betulkan saya andai tersilap.


~ Berjuang,berjuang & terus berjuang ~

Currently have 1 comments:

  1. naqiubex says:

    Artikel yang bagus...
    SIS adalah salah satu catur Freemason yang mampu merosakkan akidah umat Islam di Malaysia..