Aquasprite Theme Demo

Pemimpin dan kepimpinan!

14 August 2008 , Posted by Syaheed at Thursday, August 14, 2008




Salam..

Pemimpin dan kepimpinan! Istilah yang kebelakangan nie xsunyi dari telingaku mendengarnya. Apa maksud pemimpin dan kepimpinan? Pemimpin ialah seseorang individu yang memimpin bukan sahaja memimpin satu organisasi malah memimpin diri sendiri jugak adalah pemimpin. So,semua kita nie adalah pemimpin.Pemimpin nie ada disekeliling kita. Ada yang memegang jawatan perdana menteri, presiden, pengarah syarikat, menteri besar,kapten dan sebagainya.



Manakala perkataan “kepimpinan” pula bererti satu kemampuan bagi mengetuai,memimpin dan memandu.Ia adalah satu seni yang mana menghasilkan keupayaan bagi menjana idea dan berkomunikasi di samping dapat membentuk kepercayaan didalam hati para pengikut melalui idea yang dijana merangkumi visi dan misi.
Boleh ke aku jadi pemimpin dan melaksanakan kepimpinan aku? Sahabat-sahabat pembaca, semua orang termasuk kita boleh jadi pemimpin.tetapi tak semua daripada kita dapat melaksanakan kepimpinan itu. Bagaimana nak melaksanakan kepimpinan dengan jaya dan hebatnya? Contoh yang paling mudah ialah kita rujuk kepimpinan rasul kita Muhammad SAW yang memimpin sahabat-sahabat baginda dengan baik dan jayanya. Baginda mempunyai sifat seorang pemimpin yang hebat. Sati kajian yang dilakukan,antara sumber kepimpinan ialah : jawatan ( 15% ), ilmu ( 35%) dan personaliti ( 50%). Wow! Personaliti memainkan peranan paling penting dalam membawa kepimpinan yang hebat. Oleh itu, untuk menjadi pemimpin berwibawa, kita hendaklah mempunyai personaliti yang dapat menarik orang bawahan kita. Di antara personaliti yang dapat mempengaruhi orang bawahan kita ialah Communication Skill.

Contoh paling popular ialah Rasulullah. YA! Kenapa Allah mengutuskan Rasul dlm keadaan mempunyai kemahiran berkomunikasi yang hebat?? Jawapannya ialah kerana pada zaman nabi, orang Arab pada waktu itu ialah satu kaum yang hebat dlm berkata-kata. Jadi, untuk membawa dakwah yang berkesan pada orang Arab pada waktu itu, Nabi perlu lebih hebat dlm berkata-kata bg mengatasi kehebatan orang Arab yg lain. MasyaAllah.sungguh hebat percaturan Allah. Jadi,adakah kita ingin menjadi pemimpin yang hebat? Asahlah bakat dlm Communication Skill. Jika tiada kemahiran ini, orang bawahan kurang ‘respect’ kepada ketua mereka. Selain kemahiran ini, binalah personaliti yg menarik. Paling mudah, skill SENYUM.:).senyum pun kena ada skill ke? YA!! Kalau tengok dalam carta organisasi sesebuah syarikat, kita akan tengok pelbagai gaya senyum yg terpamer. Selalunya 1st impression orang akan tertarik dgn gaya senyum yang menarik. Jadi, berlatih la senyum yang dapat menawan hati orang lain.:) PENTING!!senyumlah dengan penuh keikhlasan hati kerana orang dapat nilai senyuman kita tu ikhlas atau tak..

Oklah sahabat-sahabat, selamat membina skill kepimpinan masing-masing.Pilihlah contoh pemimpin yang paling dekat dgn kita untuk dijadikan IDOL. Akhir kata, Selamat memimpin!!(^-^)

Currently have 0 comments: