Aquasprite Theme Demo

Isu Kartika : Apabila Keinsafan Mengatasi Segalanya

05 January 2010 , Posted by Syaheed at Tuesday, January 05, 2010

Bismillahi Walhamdulillah,

Isu tentang pelaksanaan hukuman sebat ke atas seorang ibu berusia 32 tahun, Kartika Sari Dewi Shukarno terus hangat diperkatakan sehingga kini. Kes yang tertangguh begitu lama iaitu pada bulan Julai 2009 masih belum lagi diselesaikan dengan sempurna.

Maruf Club melahirkan rasa simpati terhadap nasib yang menimpa saudari Kartika di atas penagguhan hukuman sebat terhadap beliau dan menggesa kepada pihak Mahkamah Syariah Pahang agar menyegerakan hukuman tersebut. Ini bagi memberi peluang kepada beliau untuk memulakan kehidupan yang baru dengan lebih tenang seperti yang telah dikatakan oleh beliau, “Hukuman dunia saya akan terima, hukuman di akhirat biar Allah tentukan. Setakat ini mahkamah belum memberitahu bila hukuman itu akan dijalankan, dan saya ingin memohon supaya mahkamah mempercepatkan hukuman sebatan itu."

Diatas rasa tanggungjawab dan sebagai sokongan terhadap beliau, Ma’ruf Club dalam perancangan untuk melawat dan bertemu mata dengan saudari Kartika yang ketika ini juga sedang dalam proses untuk memfailkan pengesahan lafaz talak satu di Mahkamah Syariah Kuala Kangsar.

Ma’ruf Club mengucapkan setinggi tahniah atas sikap yang ditunjukkan oleh saudari Kartika yang begitu tegas berpegang kepada prinsip walaupun beliau sebenarnya boleh merayu atas hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah Kuantan enam bulan lalu. Namun keinsafan dan kesedaran mengatasi segalanya sehingga beliau mahu hukuman itu dilaksanakan segera.

Pun begitu, Ma’ruf Club berharap agar perkara ini bukan hanya menjadi sekadar suatu isu biasa, malah menggesa masyarakat sekeliling khususnya mahasiswa mengambil berat soal hukum hakam dalam Islam dan dalam masa yang sama juga perlu berhati-hati dengan pelbagai dakyah yang dilemparkan oleh pihak-pihak tertentu yang ingin mempersendakan agama.

Sedikit persoalan yang perlu kita renung bersama,

Berapa ramai lagi orang Islam yang ikhlas dan insaf serta rela di adili dan menerima hukuman yang ditetapkan oleh kehakiman Islam, tetapi tidak terbela dan dihalang dari melaksanakan ajaran agama mereka, sebagaimana juga Kartika Sari Dewi?

Bagaimana pula dengan golongan yang menggelar diri mereka Muslim, namun terang-terangan tidak langsung menghormati ketetapan agama, malahan sentiasa pula mencemuh, memperlekeh dan mempersendakan Islam itu sendiri?

Sesungguhnya segala kesilapan dan dosa yang lalu, biarlah kekal menjadi sempadan dan peringatan. Semoga kemelut isu Kartika ini menjadi `pembuka mata’ kepada kita semua, betapa perlunya umat Islam di negara ini kembali kepada akidah yang sahih, penghayatan ilmu yang mantap dan keazaman yang tinggi dalam mempraktikkan Islam dalam kehidupan.

Nur Shahidat Mohamed,
Ma'ruf Club UIAM.

Currently have 1 comments:

  1. i don't know that if i have said it all ready but it was great to find your blog much resource full and some good points also hope you carry on your work like this and keep the tings rolling. thanks

    Learn Quran online, Read tajweed Quran online, learning Quran online Koran