Aquasprite Theme Demo

Wahai Da'ie, Keluarlah dari Zon Selesa

23 December 2009 , Posted by Syaheed at Wednesday, December 23, 2009


ZAMAN KANAK-KANAK

Teringat 12 tahun yang lampau, zaman kanak-kanak yang penuh dengan warna-warni dan keceriaan. Setiap petang, saya bersama jiran-jiran terdekat akan meluangkan masa bersama. Kami bermain galah panjang, bola kaki tiga, lawan guli ( mcm upin ipin dalam filem geng ) dan sesekali rumahku menjadi pusat tempat bermain badminton..Setiap petang, suasana kejiranan akan bising dengan suara-suara kami bermain.Kemesraan antara kami anak-anak kecil ketika itu begitu terserlah. Sesuailah dengan nama taman tempat tinggalku yang dipanggil Taman Mesra. Begitulah zaman kanak-kanak. Penuh dengan kegembiraan.

Hari ini, suasana itu sudah tidak wujud lagi. Zaman sekarang sudah berubah.Masing-masing sudah meningkat dewasa. Jika adapun anak-anak kecil, mereka tidak lagi semesra seperti zaman lalu. Zaman sekarang sudah canggih..permainan galah panjang dan bola kaki tiga sudah diganti dengan PSP..konsep yang sama..bermain beramai-ramai tapi secara online.Menjadikan persekitaran sedikit sunyi dan kaku. Masing-masing dengan gaya hidup masing-masing. Tiada lagi interaksi. Bilamana interaksi telah kaku, maka pengembangan otak, keaktifan pemikiran tidak berlaku lagi. Jadilah sindrom yang famous di sebut oleh ust hasrizal iaitu sindrom 'Aku tidak Pedulisme'

Seperti firman Allah dalam surah Al-Jaastiyah ayat 24 yang bermaksud :

"Dan mereka berkata : "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan didunia sahaja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa, dan mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga sahaja."

Jarang sekali kita lihat dai'e pada hari ini yang sanggup 'menyusahkan diri' untuk ambil kesah tentang hidup orang lain kerana takut-takut nanti di label dengan 'suka menjaga tepi kain orang'..

"Engkau jangan sibuk-sibuklah nak tahu hal aku..aku dengan hidup akulah..engkau jagalah hidup kau sendiri..Jangan dok suka sangat jaga tepi kain orang lah! " herdik s polan kepada si polan.

" Aku bukan nak jaga sangat tepi kain engkau pun, tapi kain engkau tu memang jenis tak cukup kain..Menyakitkan mata orang melihatnya..Kalau engkau dah tutup elok-elok kain engkau tu, aku takkan sibuk-sibuk nak ambil tahu dah pun." jawapan spontan si polan yang diherdik tadi.

BERUBAHLAH

Ayuh semua pejuang kampus, sama-sama kita keluar dari zon selesa kita..bersama-samalah kita 'menyusahkan diri' demi melihat dakwah kembali subur..Cukup-cukuplah sekadar menunggu bulan jatuh ke riba tanpa usaha sekelumit pun..Walk the Talk..Belajarlah berkorban apa sahaja yang kita ada bersama TAHU,MAHU & MAMPU meskipun ia pahit,namun dihujungnya pasti akan merasai kemanisan.Insyaallah

Sempena tahun baru Hijrah yang bakal tiba , sama-samalah kita bina azam dan tekad baru ke arah melahirkan diri kita yang baru..diri yang sedia berubah bukan sahaja untuk kebaikan diri sendiri, tapi demi gerakan yang kita intima'kan juga demi islam yang kita anuti..Moga-moga kita tidak termasuk dari golongan yang membawa fitnah kepada islam.

Nak berubah memang susah..itu saya tak nafikan..hatta diri saya sendiri pun susah untuk berubah..tapi alhamdulillah,ada booster yang mendesak, saya akan cuba berubah ke arah yang lebih baik dari sebelum ini..Bak kata Hitler :

Never design your character like a garden where anyone can walk .But,design your character like the sky where everyone desire to reach.


Semua orang berfikir untuk mengubah dunia, tapi tiada seorang pun yang berfikir untuk mengubah diri sendiri..Manusia sememangnya tidak ada yang sempurna.Sebab itulah pensil itu bersamanya ada pemadam=)

Begitu juga dengan dakwah .Bak kata ustaz Hasrizal :

Dakwah bukan semata-mata kewajipan. Ia adalah wasilah
memberi yang menghadiahkan makna hidup. Kepuasan.

Dakwah bukan semata-mata akibat tekanan persekitaran dan segala faktor luaran. Tetapi ia adalah dakwah yang inside-out.

Dakwah bukan stress, kerut dahi, bermuram durja, tetapi ia boleh ceria, mendamaikan juga menenangkan.

Dakwah itu sangat menyeronokkan. Lebih seronok daripada mendengar IPOD dan bermain PSP.

Kita mampu menikmatinya.

Mulakan dengan mekanisma Solat Berjemaah! ( nasihat ini ditujukan khusus untuk diri sendiri )

Wallahu'alam.

p/s : Salam Hijrah untuk semua..Semoga penghijrahan kita ini mendapat berkat dariNYA.

~Islam Memimpin Perubahan~

Currently have 1 comments:

  1. Anonymous says:

    subhanallah..insyaAllah..kita sebagai da'ie insyaAllah perlu mencabar diri sendiri untuk melakukan perkara yang sukar dan tidak kita lakukan sebelum ini..demi syurgaNya..demi kemaslahatan umat..
    Allahuakbar!selamat berjuang..